København er meget mere end Strøget, Tivoli og Nyhavn. Her er det fra Refshaleøen, tæt på Rådhuspladsen. Pressefoto for VisitDenmark: Kim Wyon.

Millioner skal give København udenlandske turister

VisitDenmark og Wonderful Copenhagen starter hidtil største kampagne for at tiltrække navnlig internationale turister. ”Konkurrencen er benhård mellem storbyerne,” siger WoCo’s direktør.

Kampagnen har været klar længe, men ventet på at smittetrykket muliggør at grænserne atter genåbnes mellem hovedparten af de europæiske lande.

Derfor går en ny, stor kampagne nu i gang på tværs af hovedstadens primære internationale turismemarkeder, herunder både nabolandene Norge, Sverige og Tyskland og de sydeuropæiske markeder Frankrig og Italien samt det vigtige oversøiske marked USA.

I de to andre vigtige markeder, Storbritannien og Kina, betyder coronasituationen, at de ikke er omfattet af kampagnen på nuværende tidspunkt. Dog følges situationen i Storbritannien meget nøje, så kampagnen også kan igangsættes her, så snart de lokale restriktioner løftes, oplyser VisitDenmark og Wonderful Copenhagen i en pressemeddelelse.

De internationale gæster udgør hovedparten af turismen i hovedstaden, som derfor også er afhængig af en bredere markedssammensætning end dansk turisme generelt.

København har masser af plads
“Jeg er glad for, at Wonderful Copenhagen og VisitDenmark nu i fællesskab sætter gang i den internationale markedsføring af hovedstaden. København er klar til at byde både danske og udenlandske gæster velkommen. Vi skal naturligvis stadig passe på hinanden, men København har masser af plads og gode oplevelser at byde på – både her i sommer og resten af året. Det skal vi ud at fortælle, så vi kan få endnu mere liv i byen, på blandt andet hoteller, restauranter og museer,” siger erhvervsminister Simon Kollerup i pressemeddelelsen.

Kampagnen gennemføres i samarbejde mellem Wonderful Copenhagen og VisitDenmark og tager afsæt i den fælles strategi for markedsføring af hovedstaden, de to organisationer lancerede i starten af året med en budgetramme på op til 45 millioner kroner til markedsføring af hovedstaden i 2021.

Før var der syv millioner internationale overnatninger
I pressemeddelelsen siger Mikkel Aarø-Hansen, WoCo’s administrerende direktør: ”Før coronakrisen havde København årligt næsten syv millioner internationale overnatninger. Så derfor er det helt afgørende for hovedstadens turismeerhverv, at verden nu gradvis åbner og at vi kan genoptage den internationale markedsføring.

Konkurrencen bliver dog benhård mellem storbyer internationalt, dels fordi storbyturister har et højt gennemsnitligt døgnforbrug, dels fordi færre vil rejse de kommende år. Derfor skal vi stå sammen om en stærkere markedsføring, som fører til størst mulig lokal omsætning i hovedstaden,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Og hans modsvarighed hos VisitDenmark, Jan Olsen, siger i pressemeddelelsen:

”Det er rigtig positivt, at vi har fået mange ekstra midler fra regeringen og en bredt vifte af Folketingets partier til den internationale markedsføring. Det gør, at vi nu er i stand til at lægge et historisk stort markedstryk på en lang række udenlandske markeder i forbindelse med den internationale markedsføring af København. Endvidere har det givet os mulighed for at komme ud i langt flere kanaler end sædvanligt som for eksempel TV-reklamer.”

Relaterede artikler:

Stor forskel på danskernes feriefavoritter i Danmark

Humor skal få flere danskere på ferie i København

VisitDenmark-formand: 2021 måske værre end 2020

WoCo og VisitDenmark i fælles millionkampagne