Børn ved postkasse i området ved Trianglen. (Foto: Klaus Bondam | Wonderful Copenhagen | LinkedIn.com | PR)

Løfter sløret: Vil sætte gang i flere dele af byen

Det er ikke kun Indre By, der skal have glæde af de turister, der hvert år strømmer til København. Derfor er der blevet iværksat initiativer, der skal bidrage til at sætte skub i den udvikling.

Der er mere til København end Tivoli, Strøget, Kongens Nytorv og de farverige husfacader langs kanalen i Nyhavn. Det mener man i hvert fald hos Wonderful Copenhagen, og derfor har organisationen rettet et skarpere blik mod de enkelte kvarterer og bydele i hovedstaden.

Klaus Bondam var tidligere borgmester i netop København, men i dag er han direktør for krydstogtturisme hos Wonderful Copenhagen, og han fortæller, at man hos organisationen arbejder med et begreb, der kaldes for minidestinationsudvikling.

Ifølge Bondam er målet med denne praksis at sprede hovedstadsturismen og turisterne mere ud således, at flere dele af byen bliver besøgt af de tilrejsende, der samtidig får mulighed for at få nogle mere lokale oplevelser med hjem fra deres besøg i København.

Forskellige tilgange giver mening
Denne omtalte form for destinationsudvikling foregår ved, at der udvikles en såkaldt kernefortælling om de enkelte områder, hvorigennem der bliver sat ord på deres særegne karaktertræk og styrker. Det giver erhvervslivet i kvarteret et fælles afsæt i arbejdet med at trække turister til.

”Som del af udviklingen af kernefortællingen, så bistår Wonderful Copenhagen også de lokale aktører med at aktivere kernefortællingen på tværs af alt fra caféer, butikker, kulturinstitutioner, hoteller og hvem der ellers udgør det lokale landskab,” lyder det fra Klaus Bondam.

”Resultatet varierer alt efter hvad der giver bedst mening lokalt og i forhold til målgruppe, og det fører til en masse spændende resultatet, der på hver deres måde skaber sammenhængende oplevelser og liv i området.”

Kan opleves i julemåneden
Wonderful Copenhagen har blandt andet arbejdet med minidestinationsudvikling i Carlsberg Byen og området omkring Trianglen. Resultatet heraf sætter blandt andet sit præg på byen i løbet af december.

Carlsberg Byen er ved at være færdigbygget, men der mangler fortsat lidt finish for at besøgende kan finde frem. Det har de lokale erhvervsdrivende forsøgt at løse ved at opsætte en række lysende juletræer og skilte, der skal føre folk rundt til butikker og aktiviteter.

Ved Trianglen står der en to og en halv meter høj postkasse. Udover at være udstyret med et snelandskab, som de mindste julefans kan kigge på, er det også muligt at sende en ønskeseddel til julemanden, da der også er en lysinstallation, borde, papir og blyanter til formålet.

Hver dag kommer en postnisse forbi og tager brevene med til Nordpolen. Denne er udsendt fra Enigma, der er et museum på Øster Allé ved Trianglen, hvor post, tele og kommunikation er omdrejningspunktet for udstillingen.


Relaterede artikler:

WoCo finder ny direktør i Københavns Kommune

Får 35 millioner til at udvikle bæredygtig turisme

WoCo får international ros for grønt initiativ