Konferencedeltagere. (Foto: Optimeet | Facebook.com | PR)

Konkurrenter slår sig sammen i jagt på mere vækst

To aktører inden for erhvervsturismen har netop indgået et nyt samarbejde. Organisationerne vil fortsat konkurrere på flere områder, men visse aktiviteter giver det dog mening at være fælles om.

Nu rykker to af aktørerne inden for dansk erhvervsturisme et skridt tættere sammen. Det drejer sig om sammenslutningen af møde- og konferencesteder Danske Konferencecentre og Optimeet, der udover at være en markedsplads for møde- og eventbranchen også er messearrangør.

Begge er involveret i en række aktiviteter inden for markedsføring, booking og service, der hjælper både danske og internationale møde- og eventindkøbere i virksomheder og organisationer med at finde de rette konferencecentre, hoteller eller venues.

Fremover vil organisationerne derfor benytte de anledninger, der er for at samarbejde med hinanden, da man mener, at der er mulighed for yderligere vækst ved at arbejde sammen på de områder, hvor organisationerne ikke er i direkte konkurrence.

Vil både konkurrere og køre parløb
Helt konkret er det hensigten, at samarbejdet mellem de to aktører vil handle om en bedre koordinering og planlægning af forskellige aktiviteter således, at disse bliver til størst muligt gavn for møde- og eventindkøbere.

“Selvom vi har snitflader, hvor vi også konkurrerer, tror vi samtidig på, at vi kan samarbejde på en lang række områder – og dermed styrke den danske erhvervsturisme til gavn for vores partnere og medlemmer,” udtaler de to organisationer i en fælles erklæring.

At de nu i højere grad vil køre parløb, er dog ikke ensbetydende med, at de skrinlægger de projekter, som de hver især har gang i. Tværtimod.

“Vi fortsætter med vores egne aktiviteter, men hvor vi ser muligheder, vil vi samarbejde, støtte hinandens initiativer og gøre hinanden endnu stærkere.”

Vil markedsføre fysiske møder
Det nye samarbejde vil blandt andet komme til udtryk på dette års udgave af Optimeet Messen, der finder sted den 20. marts. Her vil man sammen med flere andre organisationer lancere nye initiativer og projekter med erhvervsturisme som omdrejningspunkt.

Dermed håber man til en vis grad kunne gøre op med en af de strømninger, der er blevet særligt tydelig under og efter COVID-19-pandemien.

”Møder og konferencer er rygraden i videndeling, innovation og samarbejde. I en tid, hvor hybridarbejde og digitale løsninger vinder frem, er det vigtigt at huske, at det fysiske møde er det stærkeste redskab, når det handler om kommunikation og formidling.”


Relaterede artikler:

Nyt tiltag på vej: ’Sikrer at vi forbliver på forkant’

Danske Konferencecentre: Branchen er udfordret

Stor mødemesse flytter i større rammer