Kombardo Expressen har ifølge egne oplysninger 1.000 ugentlige på 39 ruter mellem 21 danske byer. Fra april stopper nogle af dem også i Københavns Lufthavn. PR-foto: Molslinjen.

Kombardo Expressen vil køre passagerer til CPH

Kombardo Expressen, som Molslinjen står bag, får stoppested i Københavns Lufthavn på nogle af sine busruter. Dermed øges konkurrencen med DSB og dansk indenrigsflyvning.

Kombardo Expressen får fra starten af april nyt stoppested i Københavns Lufthavn. Det betyder blandt andet, at buspassagerer ”på udvalgte ruter” med start i Herning, Randers, Rønne, Viborg, Aalborg og Aarhus får endestation i Københavns Lufthavn. Dermed øger Kombardo Ekspressen konkurrencen med blandt andet DSB og dansk indenrigsflyvning.

Kombardo Expressen, som Molslinjen står bag, er et bussamarbejde mellem Molslinjen og Herning Turist. Når Kombardo Expressens busser fra april skal fragte buspassagerer mellem Jylland og Sjælland, bliver det med et ekstra stop i den ene ende. Nu udvider Kombardo Expressen nemlig, så udvalgte ruter med start i Aalborg, Viborg og Herning over Aarhus får endestation i Københavns Lufthavn,” hedder det i pressemeddelelsen.

I den siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard: ”Der har længe været et ønske fra vores buspassagerer, at de kunne køre helt til Københavns Lufthavn med Kombardo Expressens busser.”

Næsten monopol på danske færgeruter
Kombardo Expressen har ifølge egne oplysninger 1.000 ugentlige på 34 ruter mellem 21 danske byer. Der overvejes også en rute med stop i Billund Lufthavn. “Billund er en rute, vi hele tiden holder øje med. Intet er besluttet, men den kunne bestemt være interessant på et tidspunkt,” oplyser Molslinjens kommunikationschef, Jesper Maack, til STANDBY.dk

Molslinjen sejler nærmest alle danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen.

Selve Molslinjen sejler om sommeren også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Danmarks største indenrigs-færgerederi, Molslinjen, der i 2019 omsatte for 1,9 milliarder kroner, har siden 2015 udvidet fra to til ni danske færgeruter og forøget flåden fra tre til 15 skibe, der under normale rejseår betjener op til otte millioner passagerer.

Molslinjen blev i 2020 år købt af den svenske investeringsfond EQT Infrastructure.

Relaterede artikler:

Nu skal alle passagerer registreres på Odden-Aarhus

12 millioner færre passagerer med danske færger

Kombardo-busser kopierer koncept fra konkurrent