Med nye overnatningstal for hotellerne i august, kan sommeren gøres op. Navnlig regeringens seksdagesregel kostede dyrt i fyrede ansatte og tabte overnatninger på de københavnske hoteller.
Næsten 2,5 millioner overnatninger mistede det danske hotelerhverv denne sommer sammenlignet med sidste år, til trods for, at mange danskere brugte ferien inden for landets grænser.
Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Danmark gik dermed glip af turismeomsætning fra hotelgæster for flere milliarder kroner i månederne juni, juli og august, konkluderer brancheforeningen HORESTA.
Tabet blev blandt andet hjulpet på vej af den kritiserede seksdagesregel, siger HORESTAs formand, hoteldirektør Jens Zimmer Christensen, i en pressemeddelelse.
Kravet om minimum seks bookede overnatning for udlændinge ramte særligt Region Hovedstaden, som denne sommer mistede 61 procent af hotelovernatningerne sammenlignet med sidste år. 84 procent af de udenlandske overnatninger forsvandt på det københavnske hotelmarked.
Seksdagesreglen gav yderligere forhindringer
”De store byer var i forvejen ramt af grænserestriktioner, da de typisk har mange udenlandske gæster, og seksdagesreglen satte yderligere forhindring op for de turister, der ønskede at besøge landet og de store byer,” siger Jens Zimmer Christensen og fortsætter:
”Et så stort fald i både gæster og omsætning har naturligvis konsekvenser, og den politiske beslutning har kostet både virksomheder livet og medarbejdere deres arbejde.”
Situationen blev bestemt heller ikke bedre af, at der i perioden er åbnet flere end 2.000 nye hotelværelser i København, tilføjer Jens Zimmer Christensen.
Danskerne kunne ikke lukke hullet
Nogle virksomheder i det danske turisme- og oplevelseserhverv havde i juli den bedste sommermåned nogensinde, men sommerferien kom og gik.
For til trods for den øgede efterspørgsel i den afgrænsede periode, bød de tre sommermåneder på tilbagegang over hele landet for hotelerhvervet. Uden for København gik hotellerne mellem 15 og 23 procent tilbage. Og nu hvor danskernes ferie er slut, og restriktionerne er blevet strammet, står mange virksomheder i en utrolig vanskelig situation, lyder det fra HORESTA.
”Fremtidsudsigterne er dystre i erhvervet, og hjælpepakkerne er ikke, hvad de tidligere var, selvom situationen på mange måder er forværret. Efteråret har budt virksomhederne nye og strammere restriktioner, og folk bliver hjemme, ligesom vi så det i foråret. Forskellen er nu, at kunderne aflyser mere og længere ud i fremtiden, og derfor er behovet for politisk hjælp kun blevet større,” fortæller Jens Zimmer Christensen, formand i HORESTA.
Relaterede artikler:
”Booking.com leger julemand med vores penge”