SPONSORERET INDHOLD: Den danske gæstfrihedssektor er i markant vækst. Med rekordmange overnatninger og udviklende turistadfærd er det afgørende for hoteller at være på forkant med konkurrenterne og forbedre forretningsresultaterne og profitere af branchens vækst. Men når branchen udvikler sig i så hurtigt et tempo, så står danske hoteller over for en række udfordringer, herunder driftsmæssig ineffektivitet og overdreven afhængighed af online rejsebureauer.
I denne artikel udforsker vi de seneste trends, som former Danmarks gæstfrihedslandskab, og vi fremhæver, hvordan danske hoteller kan omdanne deres nuværende forretningsmæssige udfordringer til muligheder for at forbedre resultater og rentabilitet.
Udviklingen af det danske hotelmarked og de udfordringer, hotelejere står over for i øjeblikket
Nylige rapporter* viser, at det danske hotelmarked er i markant vækst. I 2023 blev der registreret 24 millioner overnatninger i Danmark – en ny milepæl i branchen. Hoteller har udvidet deres kapacitet med 42 % siden 1992 for at imødekomme den stigende efterspørgsel. Denne vækst har også resulteret i en stigning på 21 % i sektorens økonomiske indvirkning siden 2022.
Markedsundersøgelsen viser også, at moderne rejsende – hvoraf 65 % besøger for fornøjelsens skyld – nu søger personlige oplevelser, der er skræddersyet til deres præferencer. Sociale medier spiller en central rolle i at påvirke disse rejsende, hvor 75 % af fritidsturisterne henter inspiration fra platforme som Instagram og Facebook. Derudover bliver mobile enheder stadigt mere centrale i forbrugernes rejseplanlægning.
I takt med branchens udvikling interviewede GuestCentric i 2024 532 hoteller i Danmark for at identificere deres største forretningsmæssige bekymringer. De fleste angav operationel ineffektivitet, voksende konkurrence og det høje tempo i digital transformation som nogle af nøgleudfordringerne. Mange hoteller er fortsat afhængige af forældede, manuelle processer, der hindrer deres evne til at strømline driften og imødekomme gæsternes skiftende forventninger.
Derudover blev en stor afhængighed af online rejsebureauer ofte nævnt som en bekymring, da hoteller betaler dyre kommissioner til disse tredjepartsplatforme. Andre faktorer såsom mangel på personale, årstidernes skiftende behov og begrænset adgang til brancheekspertise komplicerer bestræbelserne på at opretholde rentabiliteten yderligere. Mange hoteller fremhævede også teknologiske mangler, hvilket gør det udfordrende at øge den operationelle effektivitet og yde en problemfri gæsteoplevelse.
Hvordan en direkte-først strategi kan hjælpe danske hoteller med at transformere deres største udfordringer til profit
Hoteller kan øge rentabiliteten ved at udnytte teknologi til at fokusere stærkt på en direkte-først forretningsstrategi. Direkte reservationer er langt mere omkostningseffektive end dem, der opnås gennem online rejsebureauer. Ifølge en bredere undersøgelse af GuestCentrics globale portefølje pådrager hoteller, som opnår over 50 % af deres omsætning via direkte kanaler, en omkostning på kun 0,6 %, sammenlignet med den provision på 18 % til 22 %, som typisk betales til platforme såsom Booking.com og Expedia. Denne væsentlige forskel i omkostninger fremhæver, at prioritering af direkte bookinger ikke kun er en strategisk fordel, men også en vigtig drivkraft for rentabiliteten for hoteller, som sigter mod at trives på det meget konkurrenceprægede marked.
For at booste direkte reservationer og maksimere rentabiliteten er hotelejere nød til at vedtage smarte, målrettede strategier, der tilskynder gæster til at booke direkte hos dem i stedet for at gøre det via en tredjepart. Nedenfor finder du nogle hurtige tips til at hjælpe dig med at generere flere direkte reservationer og indtægter:
- Opret unikke tilbud kun for direkte reservationer: Tilbyd eksklusive tilbud og fordele, som gæster ikke kan finde hos online rejsebureauer. Fremhæv disse på din hjemmeside, og integrer dem i dit bookingsystem for at gøre direkte booking enkel og tiltalende. Et nyligt casestudie fra GuestCentric viser indvirkningen af denne tilgang: Et hotel i bycentrum, der kun bruger den bedste tilgængelige pris, opnåede kun 15 % direkte reservationer, mens et lignende hotel med særlige tilbud genererede over halvdelen af sin omsætning fra direkte reservationer. Dette viser, hvordan unikke tilbud markant kan øge direkte bookinger og reducere afhængigheden af online rejsebureauer.
- Tilpas gæsteoplevelsen, og tilskynd til gentagne reservationer
Et stærkt CRM-system gør det muligt for hoteller at indsamle og analysere gæstedata til personlig kommunikation og tilbud. Hvis dit CRM-system f.eks. identificerer en tilbagevendende gæst, der tidligere har haft et værelse med udsigt, kan du tilbyde dem en gratis værelsesopgradering eller en særlig pris for et værelse med udsigt til deres næste ophold. Ved at implementere en loyalitetsfunktion, der genkender tilbagevendende gæster, kan hoteller tilpasse kampagner baseret på deres præferencer og tidligere ophold. Denne tilgang forbedrer gæsteoplevelsen, øger direkte reservationer og opbygger loyalitet på lang sigt. - Skab en følelse af, at det haster, når gæster booker direkte
Brug dynamiske pop op-vinduer til at skabe konverteringer ved at fremhæve tidsbegrænsede tilbud eller tilbud i sidste øjeblik. Disse pop op-vinduer skaber en følelse af, at det haster, og kan genskabe potentielle mistede reservationer, hvilket øger din direkte indtjening. Ifølge et andet casestudie fra GuestCentric reducerer brug af shopping-widgets på dit websted ikke kun forladte websteder, men hæver også direkte bookinger med over 60 % - Overvej at lancere eksklusive kampagner kun via mobileheder: Hoteller bør sigte mod det stadigt voksende antal forbrugere, der bestiller rejser via mobilen, for effektivt at kunne konkurrere med online rejsebureauer såsom Booking, som allerede tilbyder dette. Et andet GuestCentric casestudie viste også, at specielle tilbud og strømlining af den mobile bookingproces kan opnå værdifulde direkte reservationer. For eksempel tiltrak et hotel efter lancering af et mobiltilbud gæster med et gennemsnitligt ophold på 3,5 nætter og genererede betydelig direkte indtjening inden for de første 3 måneder.
SE DENNE VIDEO FOR AT LÆRE MERE OM, HVORDAN DISSE OG ANDRE STRATEGIER KAN STYRKE DIN DIREKTE VIRKSOMHED!
Konklusion
Da Danmarks hotelbranche fortsætter med at vokse, og forbrugeradfærden udvikler sig hurtigt, udgør driftsineffektivitet, høj afhængighed af online rejsebureauer, personalemangel og behovet for teknologiske opgraderinger betydelige udfordringer for hoteller. Nøglen til at omsætte disse udfordringer til muligheder ligger i prioritering af vækst af direkte omsætning, implementering af strategier såsom at tilbyde unikke tilbud kun for direkte reservationer eller skabe en følelse af, at det haster, så gæsterne booker direkte. Hoteller, der anvender denne tilgang, vil i sidste ende låse op for vedvarende vækst og højere profit, så de kan positionere sig for succes.
*Kilder til Dansk Markedsstatistik: CBRE Nordics Market Snapshot, Hospitality Market Scandinavia, Economic Impact 2023 – Danmark
Om GuestCentric
GuestCentric er en førende udbyder af cloud-baseret digital markedsføringssoftware og -tjenester, der hjælper ekstraordinære hotelejere med at promovere deres brand, drive direkte bookinger og oprette forbindelse til kunder på alle digitale platforme. GuestCentrics alt-i-én-platform giver hoteller den eneste forenede løsning til styring af deres gæsters onlinerejse: prisvindende hjemmesider med stor gennemslagskraft; en integreret, brugervenlig bookingmaskine; værktøjer til markedsføring og publicering af sociale medier; en GDS-kædekode og en kanaladministrator for at tilbyde værelser på Amadeus, Booking.com, Expedia, Galileo, Google, Sabre, TripAdvisor og hundredvis af andre kanaler. GuestCentric er en stolt leverandør af løsninger, der maksimerer direkte bookinger til hotelgrupper og uafhængige hoteller fra samlinger som Design Hotels, Great Hotels of the World, Leading Hotels of the World, Relais & Chateaux, Small Luxury Hotels og Small Danish Hotels. GuestCentric er vist på Skift Travel Tech 250, en liste over de 250 bedste rejseteknologivirksomheder, der former den moderne rejseoplevelse.
Udarbejdet af Guestcentric. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold.
Udløber: 31.12.2024