Hotel d'Angleterre. PR-foto.

Hotelstars Union har fået nye kriterier

Når hotellerne i fremtiden skal tildeles stjerner gennem Hotelstars Union, kommer det til at ske efter nye regler. Fra årsskiftet er kriterierne nemlig ændret for at sikre, at de er tidssvarende.

Når klokken slår midnat nytårsaften, markerer årsskiftet også, at Hotelstars Union indfører nye hotelkriterier og et dertilhørende pointsystem. Det betyder, at der er ændringer i måden, hotelstjerner tildeles på europæisk plan.

Konferenceudbydere i Danmark får også nye klassificeringskriterier, oplyser HORESTA i en pressemeddelelse. Organisationen står sammen med VisitDenmark for at administrere stjernerne i Danmark.

Ændringen betyder først og fremmest, at kriterierne er blevet reduceret fra 247 til 239, og udgangspunktet er bæredygtighed, digitalisering og arbejdskraft, hvor enkelte kriterier altså er blevet fjernet, mens andre er blevet lagt sammen for at forenkle systemet, lyder det fra HORESTA. Der er også blevet tilføjet nye kriterier.

CO2, teknologi og selvbetjening
De nye regler inkluderer blandt andet nye anbefalinger til rengøring af madrasser for at imødekomme øgede hygiejnekrav og for at forlænge madrassernes levetid.

Desuden skal gæster kun tilbydes ekstra skift af sengelinned og håndklæder efter anmodning fra gæsterne selv. Denne regel skal sikre mere bæredygtighed.

Hoteller får også ret til ekstra point, hvis de måler deres CO2-aftryk i overensstemmelse med internationale standarder.

De nye regler søger samtidig at imødegå den aktuelle mangel på arbejdskraft, som ikke blot Danmark, men hele Europa oplever. Derfor er de obligatoriske receptions- og roomservice-timer blevet reduceret.

Digitalisering er også blevet integreret i de nye kriterier ved at introducere fuldautomatiske ind- og udtjekningstjenester, der kan erstatte betjente receptionstjenester i kategorierne for 1- og 2-stjernede hoteller. 4- og 5-stjernede hoteller har stadig krav om 24 timers bemanding.

Brugen af selvbetjeningskiosker er også blevet mere almindelig, og de er nu også inkluderet i de nye 4-stjernede kriterier, oplyser HORESTA.

Samarbejde mellem 21 lande
Hotelstars Unions hotelklassificeringskriterier er resultatet af et samarbejde mellem 21 medlemslande. De bliver revideret hvert femte år for at sikre, at reglerne er tidssvarende i forhold til gæsternes og markedets behov.

Danmark har i øvrigt 260 hoteller, som er klassificeret efter Hotelstars Unions kriterier. Heraf har blot seks hoteller opnået at få fem stjerner.

Det drejer sig om Radisson Collection Royal Hotel, Copenhagen, Copenhagen Marriott Hotel, Guldsmeden Manon Les Suites og Falsled Kro. Helt i toppen blandt de femstjernede hoteller ligger Hotel d’Angleterre og Nimb Hotel, som er klassificeret med fem stjerner superior.

 

Relaterede artikler:

Første nye femstjernede hotel siden 2018

Har købt 200 år gammelt hotel efter ferieophold

Genrejste konkursramt hotel: Nu slår hotelmand til igen