Brug af undercover-agenter er en win-win for såvel gæster hos Nordic Choice Hotels som kædens hoteller, lyder det fra hotelkæden. Pressefoto: Nordic Choice Hotels.

Hotelkæde bruger gæster som undercover-agenter

Nordic Choice Hotels har gjort 200 udvalgte gæster til ”undercover-agenter” for at kontrollere smittebegrænsende tiltag på kædens hoteller. Vurderingerne kan ses på hotellernes hjemmesider.

Da coronakrisen brød ud i Europa i marts sidste år indførte Petter Stordalens hotelkæde, Nordic Choice Hotels, smittebegrænsede tiltag på sine hoteller under navnet Safe Stay.

Den nye hverdag for hoteldrift fik kreative ansatte i hotelkæden til at spørge sig selv, hvem de ville have mest tillid til at bedømme, hvor tryg og sikker man som gæst føler sig på et hotel under en pandemi. Svaret kom hurtigt: ”Tilbagemeldinger og vurderinger skal foretages af andre gæster.”

Derfor lanceres nu konceptet med gæstekontrollører under navnet ”The Chosen by Nordic Choice Hotels,” oplyser hotelkæden i en pressemeddelelse.

For at finde motiverede og engagerede kontrollører henvendte hotelkoncernen sig til gæsterne gennem Nordic Choice Club og sociale medier. Efter et pilotprojekt sidste sommer startede rekrutteringen af flere kontrollører i efteråret. Over 500 ansøgte om at blive kontrollører, og 200 blev udvalgt til at blive en del af The Chosen by Nordic Choice Hotels.

Undercover-agenter
Nordic Choice Hotels har over 200 hoteller i de nordiske og baltiske lande. Virksomheden markedsfører varemærkerne Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel og Clarion Collection samt 34 uafhængige hoteller, for eksempel Villa Copenhagen i København.

Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, siger i pressemeddelelsen: ”Vores vigtigste opgave er at tilbyde trygge oplevelser for vores gæster. Det er af naturlige årsager kommet ekstra i søgelyset under pandemien. I tillæg til andre certificeringssamarbejder, lancerer vi vores egen Safe Stay-vurdering. Den bidrager til gennemsigtighed og er tillidsvækkende for andre gæster.”

Kontrollørerne checker ind på almindelig vis, uden at meddele at de har en særlig opgave under besøget. Som ægte undercover-agenter svarer de på over 100 spørgsmål om, hvordan de oplever Safe Stay-tiltagene under deres hotelophold, skriver hotelkæden i pressemeddelelsen.

Først efter at kontrollørerne er checket ud, får hotellerne kendskab til besøget, ved at de bliver tilsendt en grundig rapport. I rapporten belyses eventuelle mangler, som bør rettes op, men også det, hotellerne gør rigtigt.

Safe Stay-vurdering af alle hoteller
Alle, som booker hotel på Nordic Choice Hotels’ hjemmesider, vil nu kunne se en Safe Stay-vurdering for hvert hotel.

Alle hotellerne er mærket med resultatet af gæstetilfredsheden omkring smittebegrænsende tiltag, som alle gæster får mulighed for at svare på efter endt hotelophold. I tillæg dertil er Safe Stay-scoren, altså resultaterne fra kontrollørerne, synlige hos de hoteller, som har haft besøg af dem.

Samlet er der foreløbig udført over 200 kontroller, heraf 130 alene i år. Inden årets udgang vil Nordic Choice Hotels have fået mere end 1.000 tilbagemeldinger fra sine udvalgte gæstekontrollører. Målet er, at hvert af de over 200 Nordic Choice-hoteller skal have besøg af en kontrollør op til seks gange om året.

Relaterede artikler:

Nyt dansk storhotel må igen rykke åbningen

Hotelkæde gør nyt forsøg på det danske marked

2021 bliver et blodbad i hotelbranchen