- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

HORESTA: Her er opskriften på mere erhvervsturisme

Danmark rummer et stort potentiale for erhvervsturisme, mener HORESTA. Men skal det udnyttes, er der politiske snubletråde, som skal fjernes.

Danmark kan styrke sig, når det handler om udnyttelsen af det vækstpotentiale, der er her til lands, når det gælder erhvervs-, møde- og konferenceturisme. Det mener HORESTA.

Erhvervsorganisationen påpeger, at erhvervs-, møde- og konferenceturismen spiller en afgørende rolle i forhold til at skabe vækst uden for skuldersæsonerne.

Men for at turismeformen kan styrkes, kræver det, at der arbejdes for, at Danmark gøres til en stærkere destination, skriver HORESTA i en pressemeddelelse.

Særskat spænder ben
HORESTA oplyser, at Danmark er et af de dyreste lande at afholde møder og konferencer i, blandt andet på grund af Europas højeste moms og et højt skattetryk.

En udfordring er også den nuværende særskat, som findes i Danmark på erhvervsmæssig bespisning. Den gør det nemlig dyrere for virksomhederne at arrangere møder og konferencer i Danmark. HORESTA mener derfor, at der bør indføres en fuld momsafløftning på bespisning.

Erhvervsorganisationen påpeger, at der i 2015 blev indført momsafløftning på hotelovernatninger, hvilket, man mener, har styrket turismen.

HORESTA foreslår en lignende løsning for restaurantbesøg, hvor en trappemodel skal sikre en gradvis afskaffelse af særskatten. Dette vil forbedre Danmarks konkurrenceevne som konference- og mødedestination, mener man.

Vil åbne vejen for offentlig markedsføring
HORESTA påpeger også, at der er benspænd for erhvervsturismen i form af den måde, Danmark kan markedsføre sig internationalt i dag.

Danmark har en målsætning om at øge turismeomsætningen til 200 milliarder kroner i 2030. Men skal det lykkes, kræver det stærkere internationale markedsføringsindsatser, mener man.

I dag skal der være privat medfinansiering af internationale kampagner, men det begrænser mulighederne for at skabe effektfulde fremstød, mener HORESTA. Det krav ønsker erhvervsorganisationen at fjerne, så offentlige turismeaktører i fremtiden får flere muligheder for at markedsføre Danmark globalt.

HORESTA påpeger også, at Danmark har flere styrkepositioner: grøn omstilling, design, sundhed og teknologi. Disse temaer bør også bruges til at målrette markedsføringen mod kongresser og konferencer, lyder det.

Danmark har også en styrke i form af mobilitet, lyder det, for virksomheder kan nemt kombinere storbyoplevelser med naturskønne omgivelser. Ved at satse på værtskab, innovation og service på internationalt topniveau kan Danmark blive kendt for nytænkende konferenceoplevelser.

Relaterede artikler:

Indkøbere savner information om bæredygtighed

Ny SKI-aftale lægger vægt på grønne krav

“Sammen skal vi løfte dansk erhvervsturisme”