Dansk Industri inviterer turisme- og oplevelseserhvervet til årsdag i næste måned. Her bliver deltagerne klogere på aktører i branchen, og turismens nye minister vil tale om den seneste turismepolitik.
Dansk Industri har offentliggjort programmet for DI Turisme, Kultur & Oplevelsers årsdag 2024, og det byder ifølge erhvervsorganisationen på en bred vifte af emner, som afspejler branchens mangfoldighed.
På årsdagen, der finder sted den 15. november, kommer deltagerne blandt andet til at lære turismens nye minister, Morten Dahlin (V), bedre at kende, blive klogere på innovation i turismen og høre om Københavns Lufthavns syn på fremtiden.
“Vi har sammensat programmet for at inspirere, men også udfordre vores medlemmer og den øvrige branche. Og så kigger vi fremad på fremtidige muligheder og udfordringer,” fortæller Lars Bertolt Winther, chef for DI Turisme, Kultur & Oplevelser.
Minister taler om ny strategi
Først på Dansk Industris program, efter at erhvervsorganisationens direktør, Lars Sandahl Sørensen, har holdt åbningstale, er en tale fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde, Morten Dahlin, som i slutningen af august overtog turismeområdet fra erhvervsminister Morten Bødskov (S).
Ministeren vil på årsdagen tale om de politiske perspektiver på landdistriktsudspillet og på den nationale turismestrategi, som gerne skulle blive præsenteret i uge 43. Han vil også tale om turismens rolle i By-, Land- og Kirkeministeriet.
På den måde håber DI, at de deltagende både kan blive klogere på de seneste politiske turismetiltag og på beslutningsprocessen i de politiske maskinrum.
Innovation og fremtid på programmet
Under årsmødet får Københavns Lufthavns kommercielle direktør også taletid, når han kigger i krystalkuglen og holder oplæg om, hvordan flytrafikken forventes at udvikle sig i de kommende år, og hvilke muligheder den udvikling åbner for landets turisme- og oplevelsesaktører.
Heidi Kristina Dahl Larsen, sekretariatschef i Hub for Innovation in Tourism, holder også oplæg på dagen. Her vil hun præsentere iværksættervirksomhederne Easygoing og Roccai. Førstnævnte specialiserer sig i at leje udstyr til familier på ferie, således at der kan spares på bagagen, hvilket gør rejsen lettere, når der er børn med.
Roccai er et onlineværktøj, som hjælper med beslutningstagning. Gennem virksomhedens platform swiper kunderne gennem billeder og relevante spørgsmål, hvilket fører dem til oplevelser, der matcher deres ønsker.
På dagen deltager også blandt andre Andreas Andersen, som er administrerende direktør for Nordens største forlystelsespark, Liseberg i Sverige. Han kommer til at tale om et enormt destinationsudviklingsprojekt, som forlystelsesparken har allieret sig med Volvo for at gøre til virkelighed.
Med samlede investeringer for næsten fem milliarder svenske kroner (cirka 3,3 milliarder danske kroner, red.), er projektet det største nogensinde af sin art i Norden. Direktøren vil folde projektet ud i et oplæg, hvor han også taler om den tragiske brand, som hærgede Lisebergs indendørs vandland, Oceana, blot få måneder før åbning.
Relaterede artikler:
Vælger politisk haj som ny turismekonsulent