Biludlejning hos Hertz. (Foto: Hertz Danmark | Facebook.com | PR)

Hertz reagerer på ny adfærd blandt danske kunder

Siden 2022 har vanerne hos biludlejningsselskabet Hertz’ kunder i Danmark ændret sig på flere områder. Den nye adfærd kan vidne om, at der prioriteres anderledes i privatøkonomien.

Alt er ikke, som det var engang. I løbet af de senere år er der nemlig sket et skifte i danske Hertz-kunders adfærd. Det er meldingen fra biludlejningsvirksomheden, der i løbet af en periode har kunne konstatere, at de danskere, som står opført i kundekartoteket, har tillagt sig nye vaner.

Ifølge Hertz drejer det sig om, at kunderne i dag udviser en øget interesse i lejebiler, der kommer til udtryk ved, at flere danskere i dag lejer en bil, når de eksempelvis skal på weekendture, ligesom de også lejer i længere tid, end tilfældet var tidligere.

Udmeldingen bygger på data, som peger på, at antallet af lejekontrakter er steget, og det samme gælder den gennemsnitlige mængde kilometer, som lejerne tilbagelægger. Siden 2022 er længden af billeje i gennemsnit desuden blevet øget fra fem til syv dage.

Flere lejer biler i dag
Et blik på de seneste seks måneder viser, at udviklingen her er endnu mere markant, fortæller Hertz. Michael Rahbek, der er chef for prissætning hos selskabets danske afdeling, mener, at det kan være et tegn på, at nogle kunder herhjemme i dag prioriterer anderledes i deres privatøkonomi.

”Det er spændende at følge udviklingen og at se efterspørgslen stige. Jeg tror at det kan være et tegn på mange ting, men én af dem er helt sikkert, at færre danskere har lyst til at binde sig permanent til et køretøj.”

”Vi kan mærke flere danskere lejer biler, men de har også kritiseret, at der ikke var nok kilometer med per dag,” siger Rahbek.

Kan muligvis være udtryk for større tendens
Udover stigende efterspørgsel oplever Hertz Danmark, at danskerne efterspørger flere kilometer i deres lejemål. Det tolker selskabet som et tegn på, at flere i dag også vælger at leje en bil, når de skal køre længere stræk, lyder det.

Derfor man biludlejeren valgt at indføre et nyt produkt, der i første omgang vil blive tilbudt til medlemmer af den såkaldte Hertz Club. Det hedder Hertz Weekend Plus og herigennem får kunderne 250 kilometer om dagen i deres billejemål.

Håbet er, at det vil komme den nye adfærd blandt danskerne i møde, siger Casper Bach, der er Hertz Danmarks administrerende direktør. Han er derudover spændt på at se, om udviklingen blandt kunderne her til lands er et udtryk for en større tendens end som så.

Hertz er en af de større spillere i den danske biludlejningsbranche. Her opdeles markedsandelene typisk i tre lige store bidder således, at Europcar har cirka en tredjedel, og det samme har Avis, Enterprise, Hertz og Sixt, mens de mindre operatører sidder på den sidste tredjedel.


Relaterede artikler:

Hertz fjerner udlejningsstationer og skifter direktør

Efter konflikt: Billund og biludlejere indgår aftale

Ny dansk Hertz-partner har store forventninger