Flere aktører i danske turisme melder om en påske, hvor der var nødt til at være fart på, hvis man skulle følge med gæsterne. Ifølge feriehusudlejer overgik den endda årene under pandemien.
Selvom hverdagen atter har indtruffet sig efter påskedagene, får flere selskaber i turisterhvervet formentlig fortsat et smil på læberne, når tankerne falder på årets forårsfridage, da der var gang i butikken i løbet af hellig- og feriedagene i april.
Det gælder blandt andet Novasol, der har en portefølje bestående af flere end 10.000 ferieboliger i Danmark. Herfra lyder det, at antallet af sommerhusbookinger i påsken overgik både 2024 og årene før og under COVID-19-pandemien.
Samlet steg antallet af bookinger hos udlejningsselskabet med omkring 16 procent, når man sammenligner med påsken sidste år, hvor den dog allerede faldt i slutningen af marts. Det er et niveau, som Novasol ikke har set siden 2018, oplyses det.
Flere danskere tog i sommerhus
Det var særligt blandt de danske gæster, at Novasol registrerede en fremgang i løbet af i år. Antallet, der tog på et ophold af to til tre dages varighed, steg med 25 procent, mens stigningen for dem, der lejer et sommerhus i en uge, beløb sig til 22 procent.
Novasol forklarer, at de tyske gæster foretrækker de længere ophold, og antallet af turister sydfra, der brugte en uge i en dansk feriebolig, var i år knap 14 procent højere, end tilfældet var i påsken sidste år.
Ser indtil videre lovende ud
Kenn Rasmussen, der er vicedirektør i Novasol, er ikke overraskende tilfreds med, at man har haft den bedste påske i syv år.
”Vi har haft en rekordpåske, og det bekræfter den tendens, vi har set gennem længere tid, nemlig at sommerhuset står højt på ønskelisten, når danskerne skal vælge ferieform – også til forårets helligdage. At påsken i år faldt sent, har uden tvivl været med til at løfte interessen yderligere.”
Nu kigger man frem mod pinsen, hvor de foreløbige tal peger på en stigning på 114 procent i antallet af danske gæster sammenlignet med sidste år. Det er især de længere ophold på syv dage, der trækker, lyder det.
Det gør sig desuden gældende til Kristi Himmelfart, hvor antallet af danske ugeophold indtil videre er 17,41 procent højere end sidste år.
Slog rekordåret
Det er dog tilsyneladende ikke kun sommerhusene, der har trukket danskerne ud i ferielandet i påsken. En del har også valgt anden indkvartering. Det fortæller First Camp, der er Skandinaviens største campingkoncern med henved 72 pladser i Sverige, Danmark og Norge i porteføljen.
Ifølge First Camp voksede antallet af overnatninger på de sammenlignelige destinationer her til lands med ni procent sammenlignet med påsken i 2022, hvor der ellers blev sat det, der beskrives som en markant rekord sammenlignet med årene før.
I Danmark meldte flere destinationer om tæt på udsolgt hen over helligdagene. Det er især campinghytter der er eftertragtede, selvom campingvogne, autocampere og telte også er godt med på First Camps danske destinationer, og disse holder niveauet fra rekordåret 2022.
”Det er ikke længere kun de erfarne campister, vi møder på pladsen,” fortæller koncernchef Johan Söör fra First Camp.
“Vi oplever en stor tilgang af nye gæster – særligt børnefamilier – som vælger camping som en ferieform at være sammen på, uden at gå på kompromis med komfort og oplevelser. Det lover godt for resten af sæsonen og ikke mindst campingbranchen som helhed.”
Relaterede artikler:
Påsken udfordrede elbilister i populær turistby