Når OL bliver skudt i gang i Paris i juli, bliver det blandt andet med H.C. Andersen som et dansk islæt. Destination Fyn håber, at den kendte eventyrforfatter kan fange interessen fra et internationalt publikum.
I juli måned bliver Paris centrum for verdens opmærksomhed, når den 33. Olympiade finder sted i byernes by. VisitDenmark håber dog også, at noget af den opmærksomhed kan kanaliseres i vores retning. Sammen med Erhvervsministeriet står organisationen bag et danmarksfremstød, som har livskvalitet som hovedtema, og som finder sted ved Danmarkshuset i Paris og i den danske kirke, Frederikskirken, i perioden fra den 26. juli til den 11. august 2024.
Til formålet skabes en dansk pavillon på Champs-Élysées, der bliver et sammenhængende dansk designet udstillings- og eventområde, hvor publikum blandt andet vil få indsigt i dansk innovation og bæredygtige danske løsninger gennem udstillinger, aktiviteter og events.
Men VisitDenmark og Erhvervsministeriet tager ikke alene til Paris, for med følger også flere danske destinationsselskaber herunder Destination Fyn, hvor H.C Andersens Hus bliver en del af markedsføringen.
“Med The Denmark Pavillon får vi en unik mulighed for at formidle det store turismepotentiale, der er på vores destination. Det er en helt særlig mulighed for at skabe synlighed omkring Fyn og vores mange unikke seværdigheder og attraktioner med en af de allerstørste, nemlig H.C. Andersens Hus, som et stærkt brohoved,” siger Destination Fyns direktør, Tue Kempf, i en pressemeddelelse.
Vil inspirere gæster til at besøge Odense
H.C. Andersens hus er en stor turistattraktion. I 2022 fik museet 183.355 gæster, og med Danmarkspavillonen håber man på at tiltrække internationale gæster til Odense.
I pavillonen bliver der indrettet et destinationshjørne, hvor de besøgende møder en film fra museets udstilling. Gæsterne vil samtidig også kunne fordybe sig i information om flere seværdigheder på Fyn.
Den danske pavillon forventes at tiltrække 75.000 franske og internationale besøgende i forbindelse med OL. Samtidig forventes en lang række danske, franske og øvrige udenlandske journalister at lægge vejen forbi.
Fra Destination Fyn lyder det, at en del af destinationens strategi netop er at møde turisterne, hvor de er, uanset om det er fysisk eller digitalt, og derfor mener man også, at tilstedeværelsen til OL passer godt til det øvrige markedsføringsarbejde, som destinationsselskabet laver.
Til OL vil seks destinationsselskaber være til stede i Danmarkspavillonen. Det drejer sig om Wonderful Copenhagen, Destination Bornholm, Destination Trekantområdet, Destination Fyn, Destination Sjælland og Destination Vedhavskysten. Sidstnævnte har tidligere oplyst, at det er forventningen, at Danmarkspavillonen kommer til at generere en forventet presseværdi på 20 millioner kroner.
Relaterede artikler:
Dansk destination gør klar til at vise sig frem til OL