Express 5. (Foto: Bornholmslinjen | Facebook.com | PR)

God tilfredshed med Bornholmslinjen

Hvert halve år ser Transportministeriet på tilfredsheden med den bornholmske færgedrift for at sikre, at Bornholmslinjen lever op til sine forpligtelser. Den seneste undersøgelse viser en god tilfredshed.

Når færgerne sætter kurs mod Bornholm, er skibene ladet med tilfredse passagerer. Det viser en halvårlig undersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Transportministeriet.

Det er Molslinjen, som står for færgelinjerne til Bornholm fra Ystad og Køge gennem Bornholmslinjen. Kundetilfredshedsundersøgelsen er en del af Molslinjens kontrakt med staten.

Analyse Danmark har foretaget sin undersøgelse i perioden fra den 2. juli til den 2. august 2024 – det vil sige, mens højsæsonen har stået på for færgetransporten. I alt er 106.571 passagerer blevet inviteret til at deltage i undersøgelsen, mens 8.863 har gennemført den.

Tilfredshed udløser ros fra minister
Passagererne er på de to færgelinjer, som Bornholmslinjen driver, blevet spurgt om, hvordan de oplever betjening, rengøring og adgang til færgen. Passagererne har givet en karakter fra 1 (Meget utilfreds) til 5 (Meget tilfreds).

Molslinjen, der driver Bornholmslinjen, kan ifølge kontrakten med Transportministeriet pålægges en bod, hvis kundernes tilfredshed er lav. Er gennemsnittet under 3,5 for et kriterium, pålægges Bornholmslinjen en bod.

Den gode nyhed for Molslinjen er imidlertid, at man ikke scorer under karakteren 4 på en eneste af de overordnede parametre. Færgerejsen alt i alt får karakteren 4,3. Den personlige betjening får en score på 4,2, mens rengøring og vedligeholdelse får karakteren 4,1.

Færgen og adgang til færgen er den parameter, hvor passagererne giver den laveste karakter, men den dykker ikke ned under et 4-tal. Når det gælder information og billetkøb, modtager Bornholmslinjen karakteren 4,1.

Undersøgelsen fungerer som en sikkerhed for, at færgedriften på Bornholm lever op til Transportministeriets krav til færgetransporten. Tilfredsheden blandt passagererne udløser ros fra transportminister Thomas Danielsen (V).

“Færgebetjeningen til og fra Bornholm er vigtig, og det er af afgørende betydning, at brugerne er tilfredse med denne. Derfor glæder det mig, at passagertilfredsheden er høj,” siger transportministeren således i en pressemeddelelse.

Driver mange færgeruter i Danmark
Molslinjen er Danmarks største indenrigsfærgeselskab med en flåde på 21 skibe, som årligt transporterer over 15 millioner gæster.

I alt har Molslinjen færgeruterne Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen. Selve Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaranfærger.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen også fjernbusrutenetværket Kombardo Expressen. Det kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.

 

Relaterede artikler:

Dansk-svensk færgerute havde flere passagerer

Fra næste år bliver rejsen til Bornholm billigere

Opgørelse afslører: Solgte for få billetter