Copenhagen Gaming Week 2025. (PR-foto).

Gamingfestival overgik alle forventninger

København har netop været vært for Copenhagen Gaming Week, som blev skabt for at sikre aktivitet i lavsæsonen. Titusindvis af gæster har besøgt Bella Center, og gæstetallet overgik forventningerne.

Vinteren er typisk forbundet med lavere aktivitet i turistbranchen. Men hvis branchen lykkes med at skabe tilbagevendende festivaler og events, internationale møder og kongresser, som tilsammen kan styrke både leisure-, erhvervs- og mødeturismen i hele landet, kan det bidrage til mere helårsturisme.

Det er også netop med et ønske om at give turismen et rygstød, at Copenhagen Gaming Week blev til sidste år som et samarbejde mellem Bellagroup og Wonderful Copenhagen. Festivalen sætter fokus på både analoge spil og computerspil, og årets udgave fandt sted den 13.-15. februar.

Fra arrangørernes side er der god tilfredshed, oplyser Bellagroup i en pressemeddelelse. Samlet blev der solgt over dobbelt så mange regulære festivalbilletter sammenlignet med 2024.

Hertil kommer et stort antal udstillere, optrædende og akkrediterede brancheaktører fra ind- og udland samt tusindvis af billetter uddelt til skoler og fritidsordninger gennem et særligt ansøgningsprogram.

Måtte melde udsolgt
Oprindelig havde arrangørerne forventet, at op mod 20.000 ville besøge den nye spilfestival. De forventninger blev dog overgået, og alt i alt mødte 23.000 spilentusiaster frem i Bella Center Copenhagen under festivaldagene.

”Det er intet mindre end fantastisk at se, hvordan Copenhagen Gaming Week er vokset på rekordtid uden at gå på kompromis med kvaliteten af indholdet for hverken gæster eller udstillere. Vi traf i år et aktivt valg om at gå fra ‘hands up’, hvor man blot sidder og hepper, mens andre gamer, til ‘hands on’, hvor besøgende kunne komme i spil og prøve så meget som muligt af selv,” fortæller Andreas Bjerrum Larsen, som er chef for Copenhagen Gaming Week.

Han tilføjer, at man med en bred sammenslutning af brancheaktører er lykkedes med at skabe en platform, som understøtter gaming, spil og sport som kultur, uddannelse og erhverv.

”Vi har oplevet et Bella Center fyldt med alle generationer – fra børn og unge til forældre og bedsteforældre, piger og drenge. Det bekræfter, at gaming er en fællesskabsbærende og inkluderende oplevelse,” siger Andreas Bjerrum Larsen.

Når det gælder billetsalget, kunne Copenhagen Gaming Week melde udsolgt af lørdagens billetter i januar. Tidligt fredag kunne man melde udsolgt af resten af billetterne.

Vil styrke festival yderligere
Selvom det altså er gået bedre end forventet til årets Copenhagen Gaming Week, har man større ambitioner. Nicole Bellaiche, der som direktør for forretningsområdet Bella Presents står i spidsen for Bella Groups egne eventformater, forventer, at man med festivalen har formået at skabe en platform med et stort potentiale for Danmark som nation for spil.

”Vi ser kun dette vokse i fremtiden – ikke kun fysisk i Bella Center, men også med tråde til resten af landet, Norden og sågar verden,” siger hun og tilføjer:

”Allerede nu er vi i dialog med internationale brancheaktører og festivaler for at undersøge, hvordan vi kan styrke gaming- og spilkultur på tværs af grænser. Der er et kæmpe potentiale for gaming som kultur og eksporterhverv i Danmark. Nu har vi for alvor fået en platform, der kan understøtte det store potentiale og tage kampen op med vores nabolande, der historisk set har rykket hurtigere på dette område.”

 

Relaterede artikler:

Stor gamingfestival melder om godt billetsalg

Vil tøjle egen succes: Festival overvejer billetloft

Stor gamingfestival vender tilbage i 2025