Mens Bornholms færgepriser steg i år på grund af høje brændstofpriser i 2023, får prisen sig nu et nyk nedad næste år. Samtidig omlægger Bornholmslinjen fordelingen af færgeafgange.
Fra næste år bliver det billigere at rejse til og fra Bornholm, oplyser Molslinjen i forbindelse med, at man har offentliggjort sejlplanen for Bornholm i 2025.
Molslinjen, som står bag Bornholmslinjen, oplyser, at det er faldende omkostninger til brændstof, som betyder, at prisen nu bliver skruet ned. Prisen kommer til at falde med otte procent i 2025, fordelt på rederiets forskellige billetkategorier.
“Priserne på de enkelte billetter vil forblive, som bornholmerne og andre kender dem, så prisfaldet slår igennem på antallet af de billige billetter, som der bliver flere af,” forklarer Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.
Vil øge driftsstabiliteten
Molslinjen oplyser også, at man næste år vil sejle mere med Express 1 i den nye fartplan, mens man i lavsæsonen kommer til at have en ugentlig oplæggerdag på verdens største hurtigfærge, Express 5, således teknikere får bedre mulighed for at udføre vedligeholdelse af den store færge, som blev indsat i driften sidste år.
Man oplyser også, at Express 1 kommer til at sejle som primær færge fra mandag eftermiddag til og med onsdag formiddag i lavsæsonen på samme vilkår som Express 5.
“Ved at sætte Express 1 ind i stedet for Express 5 i lavsæsonen øger vi driftsstabiliteten, både i form af mere kontinuerlig sejlads med Express 1, men også fordi det giver os mulighed for at klare noget af det vedligehold, der kun kan laves, mens færgen ligger stille. Det skal være med til at give os en øget driftsstabilitet for begge hurtigfærger,” fortæller Jesper Skovgaard.
Skruer atter ned for antallet af afgange
Mens Express 1 kommer til at stå for en større del af driften næste år, vil der alt i alt også være færre afgange til og fra Bornholm. Det er primært ekstrakapacitetsafgange i sensommeren og efteråret, der bliver færre af.
Sejlplanen for 2025 indeholder 3.504 afgange mod 3.574 afgange i 2024. Det betyder 1,9 procent færre afgange. Sidste år blev der i øvrigt også skruet ned for antallet af afgange, da sejlplanen for 2024 blev offentliggjort. Her var der til gengæld også prisstigninger på grund af stigende brændstofudgifter hos Molslinjen.
Relaterede artikler:
Indsætter ekstraafgange som følge af efterspørgsel