For præcis et år siden kom dansk turismes store dataplatform endelig ud at leve i branchen. Nu fordobler VisitDenmark indsatsen for at platformen kanskabe yderligere værdi.
Den 13. september markerer årsdagen for udrulningen af dansk turismes store dataplatform, VisitData.
Platformen er tænkt som en national vidensbank for turismerelevante data, der skal forsyne aktørerne i dansk turisme med viden og værktøjer. Ifølge VisitDenmark giver platformen aktørerne et langt stærkere grundlag for at prioritere og træffe bedre forretningsmæssige beslutninger.
Siden udrulningen er samtlige 19 danske destinationsselskaber blevet en del af dataplatformen. Samtidig er 62 virksomheder blevet koblet på platformen gennem destinationsselskaberne, oplyser VisitDenmark i en pressemeddelelse.
Platformen får i dag data fra 10 systemer, som virksomhederne bruger til for eksempel billetsalg og booking. I forbindelse med udrulningen er der afholdt 14 webinarer med destinationsselskaberne.
Styrker turismens vidensgrundlag
VisitData har sit ophav i projektet Destination Digital, som begyndte på Rømø og siden blev udrullet til hele Vestkysten.
Samarbejdet om at få den nationale platform op at stå har involveret Vestkystens destinationsselskaber, VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme og virksomheden NTT Data Business Solutions. En del af finansieringen kommer fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
VisitData giver turistbranchen adgang til viden fra eksempelvis VISA, Nets og teleselskaber, baseret på anonymiseret data, som ikke kan henføres til enkeltpersoner.
Fordobler ressourcer for at nå kritisk masse
Hos VisitDenmark fortæller kommunikations- og udviklingsdirektør Anne Villemoes, at det er en kompliceret proces at rulle den store platform ud i branchen.
”Det er ikke nogen hemmelighed, at det er forbundet med udfordringer, når man skal skabe noget, som ingen har prøvet før. Derfor er det også enormt positivt, at der er så stor opbakning til VisitData, for det tager tid og kræver tålmodighed at opbygge en dataplatform, som alle i dansk turisme kan få adgang til,” siger hun.
Villemoes fortæller, at man nu vil fokusere på at få platformen til at skabe mere værdi for hele erhvervet.
”Vi har mere end fordoblet ressourcerne for at komme hurtigere op i fart, og nu handler det dels om at integrere endnu flere systemer, dels om at sikre en kritisk datamasse, så VisitData for alvor kan skabe værdi for det samlede erhverv,” siger Anne Villemoes. Præcist hvordan denne målsætning skal opnås, oplyses ikke.
Relaterede artikler:
Teledata giver dataplatform flere muskler