Der bliver masser at opleve under Tour de France i Danmark. På enkeltstarten i København passerer rytterne blandt andet Amalienborg. Her gør kronprins Frederik klar til en PR-tur for Tour de France. Skærmfoto fra LeTourCPH.dk, den officielle hjemmeside for Grand Départ Copenhagen Denmark 2022.

Fokus på offentlig transport under Tour de France

1-3. juli køres de tre første etaper af Tour de France i Danmark. Den enorme begivenhed vil også give udfordringer for den offentlige transport. Alene København forventer 400.000 gæster i byen.

I alt skal de 22 Tour de France-hold og deres 176 ryttere kører tre etaper i Danmark mellem 1-3. juli. Den første bliver enkeltstarten i København, dagen efter er det strækningen mellem Roskilde via Storebæltsbroen (der bliver lukket for køretøjer i seks timer den 2. juli) til Nyborg og den 3. juli cykles der mellem Vejle og Sønderborg.

Fordi kæmpearrangementet vil give mange trafikale udfordringer, har Danmarks trafikselskaber nu søsat hjemmesiden TransportTilTouren.dk med overblik over offentlig transport i Danmark under tourens danske etaper.

På hjemmesiden er det muligt at klikke sig frem til den etape, man ønsker at opleve af Tour de France. Man kan også se de aktiviteter, der arrangeres i forbindelse med løbet. Så indtaster man sin placering og bliver derefter præsenteret for den bedste rute. Derefter kan man finde den billettype til bus tog eller metro der passer bedst. Hjemmesiden findes i en dansk og en engelsk version og indeholder også svar på praktiske spørgsmål.

Tilhører man ikke dem, der står og hepper, når cyklerne suser forbi, men bare vil i for eksempel sommerhus trods alle trafikomlægninger, er det rejseplanen.dk eller letourcph.dk/trafik, man skal bruge for at få et overblik over, hvordan man nemmest kommer fra A til B under Tour de France i Danmark, oplyses det.

DSB indsætter flere og længere tog
I pressemeddelelse fra DSB noteres det, at når touren kommer til Danmark, vil det medføre meget store ændringer i trafikken. I perioder er indfaldsvejene til de store byer, som feltet passerer, spærrede, og i seks timer er det ikke muligt at passere Storebæltsbroen i bil. I den situation er toget det mest oplagte alternativ, oplyser DSB.

DSB forventer et kæmpe rykind, indsætter flere og længere tog og sørger for infoguider på de største stationer. DSB’s kundechef, Charlotte Saltoft Kjærulff, siger: ”Med så mange mennesker på så lidt plads, vil der vil være tidspunkter, hvor man kommer til at stå i kø. Vi anbefaler kunder, der gerne vil være fremme på et bestemt tidspunkt, til at komme i god tid.

I spidsbelastningsperioder lukker vi kunderne ind på stationen i hold, og de kan ikke nødvendigvis regne med at komme med det første tog,” siger Charlotte Saltoft Kjærulff.

”I vores InterCity- og InterCityLyn-tog er det muligt at reservere plads på forhånd. Vi forventer rift om pladserne i weekenden den 1.-3. juli, hvor der også er hjemrejsetrafik fra Roskilde Festival,” siger Charlotte Saltoft Kjærulff og tilføjer:

”Det kan også være en god idé at købe en billet til hjemrejsen allerede nu. Erfaringen fra større koncerter og sportsbegivenheder er, at der kommer til at være lange køer til billetautomaterne og længere svartid i app’en, når flere tusinde mennesker ønsker at købe billet samtidig.”

DSB’s kundechef har også gode råd til kunder, der ankommer til stationen på cykel eller i bil. ”Vi anbefaler kunderne, at de stiller cyklen på stationen og undlader at tage den med i toget, fordi der kommer til at være trængsel, også selvom vi indsætter længere tog,” siger hun og tilføjer:

”På de fleste af vores stationer, er det gratis at parkere, og det forventer vi, at mange kunder benytter sig af. På den 1. løbsdag i København anbefaler vi, at de, der tager bilen, parkerer uden for Storkøbenhavn – eksempelvis i Ringsted eller på Køge Nord, hvor vi har bedst plads.”

København inddrager 2.500 parkeringspladser
Tour de France bliver ikke uden problemer for også bilister i København. For langs ruten med enkeltstarten den 1. juli bliver der parkeringsforbud, i alt vil 2.500 parkeringspladser blive inddraget i den pågældende uge.

Det oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen ved Københavns Kommunes til Politiken.

”Vi forventer mellem 300.000 og 400.000 gæster i byen til at overvære løbet, og der er simpelthen ikke plads til parkerede biler langs ruten,” siger Mikkel Mindegaard, enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen.

Relaterede artikler:

Disse perioder vil presse Københavns hotelkapacitet

100 dage til Tour de France kører i Danmark

”Jeg skal nok få skældud i 2022”

Tour de France justerer fra 33 til 32 danske hoteller