På Bornholm peges der fra flere sider nu på, at flere turister end tidligere år vælger at besøge øen, selvom højsæsonen er overstået. Destinationen tilskriver en del af udviklingen til markedsføring.
Hvis der er én ting, som aktører på tværs af turisme-erhvervet har tilfælles, er det formentlig, at de har en længere sæson stående nær toppen af deres ønskeseddel.
Der er nemlig flere fordele ved, at der ikke kun er gang i butikken i løbet af sommermånederne. I tillæg til højere indtægter hos erhvervslivet i lokalområderne betyder det også, at det bliver muligt at fastholde sædvanligvis sæsonbestemte arbejdspladser i længere tid end ellers.
Et af de steder, man har arbejdet aktivt for at forlænge sæsonen, er på Bornholm, da man også her har et ønske at kunne byde turister velkommen året rundt, og nu melder flere aktører fra klippeøen til TV2 Bornholm, at de ser indikationer på, at det går i den rigtige retning.
Har haft otte procent flere med
Beskeden fra feriehusudlejeren Sol og Strand er, at efterspørgslen efter at få fingre i et sommerhus på øen i løbet af september er større, end tilfældet var sidste år, mens man hos Bornholmslinjen også har indtryk af, at interessen fra turisterne holder ved i længere tid i år.
Det bygger man på, at der i den sidste uge i august var omkring otte procent flere biler med færgerne til og fra Bornholm end i samme periode for et år siden, oplyses det fra rederiet Molslinjen, der varetager sejladserne til øen.
Herfra lyder det desuden, at man på baggrund af prognoser arbejder ud fra en formodning om, at denne udvikling vil fortsætte fremover. Det nævnes dog samtidig, at en fin vejrudsigt for slutningen af august og begyndelsen af september også kan spille en rolle.
Fremhæver oplevelser i sensommeren
Destination Bornholm har blandt andet lavet markedsføring, der specifikt har drejet sig om at trække turister til på andre tidspunkter end lige netop i sommermånederne, hvor øen traditionelt set er godt besøgt.
Konkret handler det om sensommerkampagner, der har været målrettet danske, tyske og svenske turister. Her har omdrejningspunktet været nogle af de oplevelser, som Bornholm byder på uden for højsæsonen, såsom Bornholm Craft Weeks og Bornholm Kulturuge.
”Dét, vi kan se på vores såkaldte turismebarometer, er, at der både er flere tyske gæster og flere danske gæster i september i forhold til tallene fra sidste år,” siger Helle Mogensen, der er presse- og kommunikationsansvarlig ved Destination Bornholm, til TV2 Bornholm.
Relaterede artikler:
Fra næste år bliver rejsen til Bornholm billigere