Den nye fjernbusterminal under Dybbølsbro. (Foto: Vejdirektoratet | PR)

Farvel til trafikkaos: Snart åbner nyt knudepunkt

Håbet er, at det vil skabe mere ordnede forhold for både de rejsende og fjernbusserne, når Vejdirektoratet i kommende uge slår dørene op til en helt ny terminal.

Et trafikalt kaos. Sådan beskriver Vejdirektoratet selv de tilstande, der i en årrække har hersket i Ingerslevsgade ved DGI Byen i København, hvor en tilstrømning af såvel passagerer som de busser, de skal med, har gjort det vanskeligt at navigere.

Sammen med andre former for trafik, for lidt plads samt mangelfuld skiltning i området har det ført til potentielt farlige situationen for de personer, som er ankommet med eller skulle ud af hovedstaden med en af busserne.

Det er dog med lidt held slut i næste uge, da byens nye fjernbusterminal åbner torsdag den 6. juni med en placering under Dybbølsbro mellem baneterrænet og Carsten Niebuhrs Gade.

Ventes at blive nyt knudepunkt
Ifølge Vejdirektoratet vil de rejsende blandt andet blive mødt med bedre plads, end de hidtil har været vant til, når de slår vejen forbi den nye fjernbusterminal, men man ser dog også andre fordele, fortæller projektleder Mette Vikjær.

“Vi glæder os meget til at åbne Københavns nye busterminal, som mange københavnere og rejsende har set frem til. Den kommer til at skabe en let og god tilgængelighed for alle brugerne.”

”Vi er overbevist om, at både passagerer og busser vil tage godt imod den nye fjernbusterminal, som med moderne faciliteter og en helt central placering i København bliver et trafikalt knudepunkt i byen i årene frem.”

Vil være bemandet i starten
Det oplyses, at terminalens placering er blevet valgt, fordi den dels skaber adgang for fjernbusserne fra Ring O2, men at den derudover også betyder, at passagererne får flere muligheder for at benytte anden offentlig transport i nærheden.

Det drejer sig om Dybbølsbro Station, buslinjerne 7A og 11 samt den kommende metrostation Havneholmen, der efter planen åbner ved Fisketorvet senere i år.

I den første tid vil fjernbusterminalen være bemandet med personale, mens der derudover også vil være informationsskilte, som sigter efter at sende passagerer og fjernbusser i den rigtige retning. Fra efteråret regner man dog med, at den overgår til det såkaldte fuldt ud integrerede informationssystem, lyder det.


Relaterede artikler;

Vikingbus udvider flåden med nyt opkøb

1,8 millioner kører årligt med danske fjernbusruter

God start på nyt fjernbuskoncept i Danmark