Dansk feriebolig. (Foto: DanCenter | PR)

Får 33 procent mere i huslejeindtægt end i 2019

I løbet af de seneste tre år er de indtægter, som sommerhusejerne tjener, når de udlejer en feriebolig gennem DanCenter steget. Ifølge udlejningsbureauet skyldes det flere faktorer.

De færreste vil formentlig mene, det er overdrivelse at skrive, at det ikke ligefrem har skortet på udfordringer for turismebranchen i de seneste år.

I løbet af tiden med COVID-19-pandemien betød de rejserestriktioner, der gjaldt i lange perioder, dog, at flere danskere end tidligere valgte at leje et sommerhus, når de skulle holde ferie, og det har skæppet i kassen hos udlejerne.

På baggrund af en række beregninger fra udlejningsbureauet DanCenter, oplyses det, at huslejeindtægterne blandt en stor del af selskabets kunder i gennemsnit er steget med 33 procent i løbet af de seneste tre år.

Gør brug af teknologi
DanCenter råder over 7.246 sommerhus i Danmark. Selvom bureauet er startet herhjemme, blev det for tre år siden en del af det indisk-ejede OYO Vacation Homes, og siden dengang har 87 procent af bureauets danske husejere i gennemsnit oplevet en stigende huslejeindtægt.

Det skyldes blandt andet de nye teknologier, som DanCenter har taget i brug. Det fortæller Thomas Gringer, der chef for bureauets afdeling, som servicerer sommerhusudlejerne.

”Hos DanCenter er det kernen i vores forretning at tilbyde den bedste husejeroplevelse. Med vores platform gør vi det muligt for husejere at maksimere deres lejeindtægt ved hjælp af de nødvendige teknologier og produktfunktioner – også i udfordrende tider som under pandemien. I løbet af de sidste år er vi nået langt, og vi er meget tilfredse med den stigning i omsætning, vi oplever i dag, sammenlignet med i 2019.”

Flere faktorer spiller ind
Thomas Gringer peger desuden på flere faktorer, som i hans optik har en andel i, at indtægterne ved sommerhusudlejningen gennem DanCenter er steget.

”Den positive udvikling har utvivlsomt være mulig takket være vores dynamiske prismodel, som øger efterspørgslen ved hjælp af en kombination af historiske data, internetforskning, analyser samt markeds- og konkurrentdata.”

”Derudover er faktorer som en stærk, direkte efterspørgselskanal samt et solidt distributionsnetværk med mere end 2.000 lokale og globale rejsebureauer og bookingportaler med til at sikre den højeste efterspørgsel for vores husejere.”

Ifølge DanCenter har efterspørgslen på sommerhuse – særligt i højsæsonen – i de seneste år flere steder i landet være højere end den tilgængelige kapacitet.


Relaterede artikler:

Udlejer flere danske feriehuse end før coronakrisen

Stor forskel på krav fra sommerhusgæster

Tyske gæster tilbage i danske feriehuse