Avernakø. (Foto: Mikkel Jezequel | VisitFaaborg | PR)

Endnu tre destinationer slipper for at følge loven

Da de sidste nytårsraketter dalede mod jorden, markerede det, at man tre steder nu var fritaget for at rette sig efter en af landets love. Håbet er, at det vil komme indbyggere og turister til gode.

Det giver ingen mening. Så kontant var meldingen fra transportminister Thomas Danielsen (V), da han i oktober 2023 talte lige ud af posen og satte ord på, hvorfor regeringen ønskede at gøre det muligt at ophæve taxiloven visse steder i landet.

Dét, der ifølge minister Danielsen ikke gav mening, var, at der fortsat var krav om eksempelvis sædefølere og kørselscentraler på de mindste danske øer, hvilket man fra regeringens side mente førte til, at det her kunne være svært eller ligefrem umuligt at få fat i en hyrevogn.

Det blev desuden baggrunden for, at der siden årsskiftet sidste år har været mulighed for, at kommuner kan søge om fritagelse af loven på øer, der ikke har taxibetjening i forvejen, er mindre end Bornholm og hverken er bro- eller landfaste.

Tre nye navne på listen
I et år har privatpersoner altså kunne tjene lidt ekstra penge ved siden af deres arbejde, eller hvad de ellers beskæftiger sig med, ved at køre folk rundt, og det har der tilsyneladende været interesse for, da flere danske øer har ytret ønske om at blive fritaget for loven.

Den 1. juli sidste år åbnede Bågø, Endelave, Hjarnø og Orø op for muligheden, og få måneder efter fulgte atter fire øer trop. Det drejer sig om Fur, Nekselø, Omø samt Sejerø, der har været undtaget for at følge taxiloven siden oktober 2024.

Nu er det blevet gjort lovligt at opkræve penge for et lift på yderligere tre øer. Transportministeriet oplyser, at Agersø, Avernakø og Lyø blev fritaget den 1. januar i år, hvilket bringer det samlede antal øer op på 11.

Forventer at flere følger efter i år
Transportministeren regner ikke med, at de tre seneste bliver de sidste øer, der slutter sig skaren af dem, der er fritaget for taxiloven. Han mener selv, at der er flere fordele ved ordningen, som i hans optik er til gavn for både øboerne og besøgende.

”Muligheden for at blive undtaget taxiloven er blevet taget godt imod i mange øsamfund, og jeg er sikker på, at flere kommer til i det nye år. Målet er at sikre mest mulig mobilitet,” siger Thomas Danielsen.

”Nu sætter vi endnu flere øer fri fra lovgivning til at indrette de lokale transporttilbud, de ønsker. Det glæder mig naturligvis.”


Relaterede artikler:

Fritager fire danske destinationer fra at følge loven

Taxiloven sat ud af kraft på første fire øer

Minister vil fjerne taxilov på landets øer