Nu deler chefen fra Hotel Nørherredhus flere af de erfaringer, som man har gjort sig de senere år, hvor en af opgaverne har været at bruge arrangementer til at trække gæster til året rundt.
De seneste godt tre år har man på Hotel Nørherredhus arbejdet målrettet med at bruge arrangementer som et trækplaster, der skal få både lokale borgere og gæster fra andre dele af Danmark til at slå vejen forbi Nordborg.
Processen gik for alvor i gang, da den nuværende hotelchef Klaus Græns tiltrådte i august 2022, da han havde et ønske om at sikre en løbende tilstrømning af gæster, selvom hotellet ikke er placeret i en af landets største byer.
Sidenhen har Klaus Græns og de ansatte på Hotel Nørherredhus, der er et af de 26 hoteller og kroer i Danske Hoteller-kæden, eksperimenteret med forskellige tilgange til at løse den udfordring, og nu har man fundet en strategi, der fungerer for det sønderjyske hotel.
Kun to gæster kom forbi
Ifølge Klaus Græs har man på Hotel Nørherredhus i de forgangne år gjort sig både og dårlige erfaringer med, hvad der virker, når man skal lokke gæster til.
”Umiddelbart skulle man måske tro, at et lille hotel i Nordborg udelukkende lever af de lokale, hvad angår arrangementerne, men det er faktisk ikke tilfældet. Skiller arrangementerne sig ikke ud, kan det være svært at tiltrække byens borgere,” lyder det.
”Vi har for eksempel afholdt en højrebsaften, hvor der kom to gæster. Til gengæld har vi haft bragende succes med et arrangement, hvor menuen bestod af otte forskellige slags tarteletter. Der kom der gæster helt fra Odense.”
Bider mærke i service
Hotelchefen nævner, at et af de tiltag, der har virket, har været at tilbyde særlige fordele til Danske Hotellers aktionærer, da de kommer fra hele landet. Derudover har man også indset værdien af altid at råbe op om hotellets arrangementer uden for lokalområdet.
På Hotel Nørherredhus har man også noteret sig, at en mere klassisk tilgang til service har en vis tiltrækningskraft i en tidsalder, hvor øget digitalisering og selvbetjeningsløsninger fylder mere og mere i hverdagen.
”Der er efterhånden en del danske hoteller, hvor man selv tjekker ind og ud, og hvor der generelt ikke er lagt stor vægt på servicen.”
”Vi kan til gengæld konstatere, at vores gæster lægger mærke til og roser os for, at tjenerne for eksempel kan huske deres navne, at de bliver fulgt op til værelset ved ankomst, eller at personalet generelt er nærværende og deler nogle fortællinger med gæsterne.”
Slutteligt forklarer Klaus Græs, at det er hans oplevelse, at netop servicen er et af de parametre, der bidrager til, at gæsterne vender tilbage til hotellet en anden gang.
Relaterede artikler:
Vanskeligt år afspejles i Danske Hotellers regnskab