Efter et sammenstød med en pram, der førte til en aflysning af verdens største hurtigfærge, får Molslinjen nu kritik for at give mangelfuld information til passagerer. Det kan i yderste tilfælde føre til politianmeldelse, siger forbrugerråd.
”BORNHOLMSLINJEN: AFG. D. 27/05 KL. 20:30 PÅ Ys-Rø Kære Gæst. Grundet et mindre haveri er vi desværre nødt til at aflyse jeres afgang. For refundering bedes du sende en mail til [email protected]. Ønsker du at købe en ny billet skal du gøre det online. Vi beklager ulejligheden. Med venlig hilsen Bornholmslinjen.”
Det var beskeden, som passagerer 27. maj klokken 21.48 modtog fra Bornholmslinjen, der drives af Molslinjen.
Forklaringen er, at verdens største hurtigfærge, Express 5, havde haft en berøring med en pram, mens færgen lå i havn i Ystad, hvilket førte til mindre skader på færgen.
Men den besked var ikke fyldestgørende nok, siger Forbrugerrådet Tænk til TV2 Bornholm.
”Færgen skal jo give ordentlig information om rettighederne for passagererne. Man må jo gå ud fra, at strander man i Ystad, og skulle man have været til Bornholm med en aftenfærge, at der vil være en del, der har brug for overnatning. Det skal færgen selvfølgelig oplyse om, at de dækker. Det har de ikke gjort. Det burde de have gjort,” fortæller chefkonsulent for rejseområdet ved Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe til TV2 Bornholm.
Kan føre til politianmeldelse
Ifølge Forbrugerrådet Tænk, er det Søfartsstyrelsen, der står for at sikre, at loven bliver overholdt i tilfælde, hvor en færgeafgang bliver aflyst.
Gør et rederi ikke det, kan Søfartsstyrelsen i sidste ende politianmelde rederiet, hvorefter politiet kan vælge at udstede bøder. Forbrugerrådet Tænk fortæller, at man ikke ved, om denne sag er stor nok til, at dette kan blive aktuelt.
Turisme24.dk har forelagt kritikken fra Forbrugerrådet Tænk for Molslinjen.
“Vi tager kritikken til efterretning. Vi er altid interesserede i at gøre det så godt som muligt, så vi vil nu se på, hvordan vi kan gøre det bedre næste gang en sådan sag måtte opstå,” siger Jesper Maack PR- og kommunikationschef i Molslinjen til Turisme24.dk.
Har næsten monopol på færgeruter i Danmark
Molslinjen sejler nærmest alle store og større danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen.
Molslinjen sejler fra marts til oktober også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.
I november 2022 annoncerede Molslinjen købet af rederiet ForSea, der sejler med fem færger mellem Helsingør og Helsingborg.
Molslinjen er aktuelt i gang med en fusionering med ForSea, og da det den 17. februar i år blev annonceret, at ForSeas direktør Kristian Duurhus blev ny administrerende direktør for Molslinjen, fortalte han, at fusionen stod øverst på hans prioritetsliste.
”Nu skal ForSea og Molslinjen integreres til ét sammenhængende rederi, som er rustet til især den kommende og igangværende grønne omstilling, som bliver afgørende for skibsfarten de kommende år,” sagde han i februar.
Duurhus tiltrådte stillingen den 15. marts i år.
Relaterede artikler:
Færgetrafik satte rekord i ferie
Busselskab satte rekord i bededagsferien
Danmarks nye tog går i produktion