DSB skal rationalisere for 125 millioner kroner om året frem mod 2024. Arkivpressefoto med DSB’s administrerende direktør, Flemming Jensen, til venstre, og transportminister Benny Engelbrecht. Foto for DSB: Bjarke Ørsted.

DSB skal både vokse og spare halv milliard kroner

Statsbanerne skal frem mod 2024 nedskære omkostningerne med 500 millioner kroner. Og, siger DSB’s administrerende direktør: ”Vi skal have flere kunder, og vi skal vinde markedsandele.”

”DSB skal hvert år reducere vores omkostninger med 125 millioner kroner, som så bliver til 500 millioner kroner i 2024. Vi er jo et statsligt ejet selskab, og vi modtager knap fire milliarder kroner om året i betaling fra staten for den ydelse, vi leverer. Vi har et ansvar for at gøre det så effektivt som muligt,” siger DSB’s administrerende direktør, Flemming Jensen, til Ekstra Bladet.

Konkret peger han på, at tingene skal gøres smartere. Indkøbsafdelingen skal lave bedre aftaler, og der skal ansættes flere IT-folk, så der bruges færre konsulenter. Dertil kommer, at der skal planlægges bedre, så lokomotivførerne bruger mest mulig tid på at køre med passagerer, skriver avisen.

”Frem mod 2024 kigger vi ind i 15-20 procents produktivitets-stigning. Jeg er med på, at det lyder voldsomt, og man har svært ved at tro på det. Men det er virkelig min overbevisning og min erfaring fra tidligere, at det kan man godt gøre, uden at lokomotivførerne får længere eller flere arbejdsdage,” siger Flemming Jensen og tilføjer:

”Vi kigger ikke ind i store fyringsrunder. Det er ambitionen at håndtere det uden. Men det er rigtigt, at der bliver færre medarbejdere over tid.”

Vækst efter coronakrisen
Flemming Jensen fortsætter i interviewet med Ekstra Bladet: ”Vores strategi er, at vi skal vokse. Vi skal have flere kunder, og vi skal vinde markedsandele. Jeg overbevist om, at når vi kommer tilbage efter corona, er der stadigvæk de to væsentlige parametre, der gør, at jeg er meget optimistisk for DSB:

Det er den stigende trængsel på vejene. Der er god plads på vejene nu, men der bliver en markant øget trængsel frem mod 2030. Det indikerer alting. Der er toget en super-effektiv måde at løse trængselsproblemer på. Især i myldretiden.

Og så er der hele den grønne agenda. Toget er allerede i dag en meget bæredygtig måde at lade sig transportere på, og det bliver endnu mere udtalt, når vi får vores nye, moderne eltog,” siger Flemming Jensen. Disse nye eltog vil for eksempel gøre turen fra København til Aarhus og Esbjerg en halv time hurtigere.

Coronakrisen kostede DSB 67 millioner togpassagerer
DSB havde sidste år 120,1 millioner togrejsende mod 187,2 millioner i 2019, oplyste DSB forleden i sin årsrapport for 2020.

Nedgangen i passagertallet skyldes blandt andet, at myndighederne har opfordret danskerne til at arbejde hjemme samt at undgå kollektiv trafik i myldretiden. Det har påvirket både rejsetal og passageromsætning markant i negativ retning, noterede DSB.

Nedgangen i passagertallet sidste år var på alle DSB’s primære områder: S-tog og Fjern- og Regionaltog. Fjern- og Regionaltog havde 43,7 millioner rejser sidste år mod 75,3 millioner i 2019, svarende til et samlet fald på 42 procent.

Sidste år solgte DSB passagerbilletter for 3,6 milliarder kroner, et fald på 34 procent sammenlignet med 2019.

Relaterede artikler:

DSB mistede 67 millioner togpassagerer

Rejsebureau skifter fokus fra busser til tog

Nattog vender tilbage til Danmark