Efter fire år i andre job vender et kendt ansigt tilbage til Hotel Saxkjøbing på Lolland som direktør. Tilgangen kommer i det store hele til at være den samme som sidst, hun bestred titlen, lyder det.
I 2020 stoppede Anette Navne som direktør på det 32 værelser store Hotel Saxkjøbing i Sakskøbing på Lolland til fordel for et job som gæstechef i Knuthenborg Safaripark.
Siden da har hun også nået at være regionschef i Jensens Bøfhus A/S, men et opkald fra hotellets ejer, den kendte gastronom og iværksætter Claus Meyer, har nu igen bragt Anette Navne tilbage som direktør for hotellet, som siden 1835 har kunnet bryste sig af titlen Kgl. Privilegeret Kro.
I første omgang bliver tilgangen i store træk den samme, som den var sidst, Anette Navne var direktør, fortæller hun til Folketidende.
”Det er først og fremmest fedt at vende hjem for at udvikle alt det spændende, som allerede er sat i gang. Men ellers handler det om, at Hotel Saxkjøbing er sådan et hotel, som skal kunne lidt af det hele. Det skal være det her forsamlingshus, hvor der er åbent for alle, og hvor vi ikke behøves at skabe et event eller arrangement selv, det kan også være folk udefra, som har en god idé, vi trækker ind i hotellet,” fortæller direktøren.
Historisk hotel med mange års underskud
Hotel Saxkjøbings historie går mere end 200 år tilbage i tiden. Igennem årene er det flere gange blevet udvidet, og hotellets teatersal, som blev indviet i 1897, har blandt andet lagt scene til Eric Clapton, dog inden han blev berømt.
Claus Meyer har ejet hotellet siden 2006, men hotellet er dog aldrig blevet nogen stor overskudsforretning, og i seneste offentliggjorte regnskab fremgår det, at der var et underskud på 2,4 millioner kroner.
Af ledelsesberetningen fremgår det, at der ikke har været enkeltstående begivenheder i regnskabsåret, som er af så væsentlig karakter. Og mens året anses for at være utilfredsstillende, fremgår det, at man forventer, at indtjeningen ville blive forbedret i 2023 og følgende år baseret på en forventning om uændret eller øget aktivitet og besparelser på driftsomkostningerne.
Som en generel tilgang oplyser Anette Navne til Folketidende, at hotellet op til coronapandemien netop havde færdiggjort en stor renovering, og pandemien var en svær tid for hotellet.
Generelt er Lolland-Falster dog i en positiv udvikling for tiden, og derfor ser man på hotellet lyst på fremtiden. Strategien er at være åben over for både lokale og turister, og generelt går man efter at gøre hotellet folkeligt, hvor lokale for eksempel kan kigge ind i hotellets gårdhave til et slag bordtennis.
Relaterede artikler:
Milling henter kendt ansigt til sin bestyrelse