- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

DI med løftet pegefinger til landets kommuner

Udrulningen af infrastruktur til elbiler går for langsomt, mener DI Turisme & Oplevelser og aktører i bilbranchen. Det private erhvervsliv kan ikke stå alene, lyder det.

Under sidste års højsæson måtte mange frustrerede turister gå på jagt efter steder, hvor det er muligt at oplade sin elbil. I hele Danmark, også i de store byer, er der nemlig ikke nok ladestandere.

Derfor forsøger Maria Krüger Torp, chef for DI Turisme og Oplevelser sammen med Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører og Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen, nu at råbe kommunerne op med et fælles debatindlæg i Avisen Danmark.

Ved indgangen af 2023 lød antallet af elbiler på 112.700 mod blot 66.600 året før. I februar 2023 rullede der i alt 3148 nye elbiler ud på de danske veje. Et tal som er 83,3 procent højere end året før.

Men antallet af ladestandere er ikke fuldt med udviklingen, og det bekymrer de tre kronikører. De påpeger, at Københavns kommune arbejder på at etablere 500 ladestandere, mens der sidste år i gennemsnit blev registreret cirka 592 private elbiler månedligt i Region Hovedstaden.

Forfatterne til debatindlægget skriver, at samme tendens ses i andre kommuner både i byerne og på landets landeveje og motorveje.

Turistaktører etablerer ladestandere
Mens DI og de øvrige aktører bag debatindlægget kritiserer kommunerne for at være langsomme, er danske virksomheder i turistbranchen begyndt at gøre noget for turister, der leder efter steder at tanke elbilen, når de er på ferie.

Small Danish Hotels, Danmarks største hotelkæde, har for eksempel indgået et samarbejde med E.ON Drive Infrastructure, der har et af Danmarks største ladenetværk til elbiler.

Samarbejdet betyder, at der nu bliver sat ladestandere op på kædens parkeringspladser, som kan benyttes af alle elbilejere ikke kun kædens gæster.

Small Danish Hotels er dog ikke det eneste eksempel. Lalandia Billund meddelte i starten af marts, at man vil opsætte 354 ladestandere ved feriecentrets huse, som sammen med allerede eksisterende standere ved Lalandias hovedindgang skal gøre livet letter for gæster med elbiler.

Privat initiativ kan ikke stå alene
Det er dog ikke tilstrækkeligt, at private virksomheder installerer infrastruktur til elbiler, skriver Maria Krüger Torp og hendes medforfattere.

De efterspørger hurtig ageren fra landets kommuner:

”Der skal handles, og der skal handles hurtigt, så vi ikke spænder ben for den grønne omstilling og for turismen. Hvis vi ikke sikrer tilgængelighed for elbilejerne, når de holder ferie i Danmark, risikerer vi at blive valgt fra. Det vil være et helt unødvendigt tilbageslag for turisme- og oplevelseserhvervet, der samlet set sikrede en omsætning på 139 milliarder kroner i 2019. Derfor skal vi hurtigst muligt sætte strøm til turismen – før det er for sent,” skriver kronikørerne.

 

Relaterede artikler

Indgår aftale om el-parkering

HORESTA vil gøre kontanter frivillige

Kæde vinder bæredygtighedspris fem år i træk