Vandring i tidevandsområdet Vadehavet. Foto: Visit Rømø & Tønder.

Destination melder sig under Vestkystens faner

Efter Vestkysten meldte sig ud af Danske Destinationer, var det deres eget destinationssamarbejde, som stod for at varetage områdets interesser. Nu melder Destination Sønderjylland sig også ind i partnerskabet.

Samarbejdet omkring Vestkysten vokser. Ved årsskiftet 2022-2023 trådte Destination Nordvestkysten, Destination Vesterhavet og Destination Vadehavskysten ud af destinationsselskabernes fælles organisation Danske Destinationer.

I stedet er det Partnerskabet for Vestkystturisme, som plejer den store vestjyske turismes interesser. Nu bliver Destination Sønderjylland, som spænder fra den jyske østkyst til Vestkysten, også en del af partnerskabet, idet destinationens direktør, Kirsten Oldenborg Lundvang, bliver observatør.

Vestkystsamarbejdet oplyser, at hun skal være med til at bringe den samlede 550 km lange kyststrækning til tops i ligaen for Nordeuropas foretrukne kystdestinationer.

“Vi ser frem til at træde ind i Partnerskabet for Vestkystturisme og etablere et tættere samarbejde og skabe større synergi mellem Destination Sønderjylland og de øvrige tre vestkystdestinationer. Der ligger en stærk udviklingsplan for Vestkysten med projekter, der understøtter turistaktørerne, styrker fællesskabet og gavner destinationerne som helhed,” siger Kirsten Oldenborg Lundvang om det nye samarbejde.

Hun tilføjer:

“Vi er allerede en del af samarbejdet i Danske Destinationer og østkystsamarbejdets fremtidige udviklingsplan, og vi ønsker også at bakke fuldt op om udviklingen i den vestligste del af Danmark.”

Langt mere end en iskiosk
Tønder Kommune, som er en del af Destination Sønderjylland, har egentlig været en del af Partnerskab for Vestkystturisme siden samarbejdets tilblivelse.

I samarbejdet har destinationsselskaberne bag lavet en gensidigt forpligtende plan for den langsigtede turismeudvikling af Vestkysten, der skal gøre turismen til en helårsforretning.

“Vestkystturismen er langt mere end en iskiosk. Den er en milliardforretning, og vi har en vigtig opgave i at gøre turismen til en helårsforretning til gavn for bosætning, omsætning og beskæftigelse,” siger Mogens Christen Gade (V), som er borgmester i Jammerbugt Kommune og formand for Partnerskab for Vestkystturisme.

Formanden tilføjer, at et stærkt netværk mellem kommunerne i området er vigtigt for, at man kan lykkes med foretagendet, og derfor glæder han sig over, at Destination Sønderjylland nu også sidder med ved bordet.

“Det tætte samarbejde mellem destinationer og kommuner er kernen i partnerskabet, og det styrker den strategiske sammenhængskraft, at alle fire vestkystdestinationer er repræsenteret i Partnerskab for Vestkystturisme,” siger han.

Med 32 procent af samtlige kommercielle overnatninger i Danmark er Vestkysten den ene af dansk turismes vækstmotorer. København er den anden. Tilsammen står Vestkysten og København for 53 procent af landets samlede turismeovernatninger.

Partnerskab for Vestkystturisme vil blandt andet styrke den internationale markedsføring. 67 procent af alle tyske overnatninger foretages ved Vestkysten, og partnerskabet vurderer, at der skal investeres yderligere i international markedsføring for at realisere det tyske og hollandske vækstpotentiale samt fastholde dansk turismes markedsandele på det norske marked, lyder det.

Ambitionen er at tiltrække købestærke, kvalitetsbevidste og samvittighedsfulde gæster, der bidrager til at skabe en turisme, som de lokale kan leve af og med hele året rundt, og som kan tiltrække nye skatteborgere til Danmarks vestligste yderområder.

 

Relaterede artikler:

10 borgmestre med klart turismebudskab

Kvindemord tiltrækker tyske turister

Destination melder om succes med lokalt pakkerejsekoncept