De københavnske hoteller Guldsmeden Hotels, Hotel Skt. Annæ, Arthur Hotels og Andersen & Absalon Hotels er initiativtagere til CoolCopenhagen.com, der også vil kunne bruges af andre hoteller samt danske attraktioner. Arkivpressefoto fra Guldsmeden Hotels.

Danske hoteller vil skabe alternativ bookingportal

Som konkurrent til bookingmastodonterne opretter fire københavnske hoteller ny bookingportal. Hoteller skal betale lavere kommission, de får gennemsigtighed og siden bliver skattepligt i Danmark.

Går udviklingen af den planlagte nye danskejede hotelbookingportal, CoolCopenhagen.com, som planlagt, så kan den holdes over dåben i løbet af næste år.

Det er håbet hos de fire københavnske initiativtagere, Guldsmeden Hotels, Hotel Skt. Annæ, Arthur Hotels og Andersen & Absalon Hotels.

De fire hoteller har samlet fået en millionbeløb til udvikling af projektet fra Erhvervsministeriets omstillingspulje, der blandt andet støtter nye projekter til gavn for den danske hotelbranche.

”Bookingportalen CoolCopenhagen skal være et alternativ til de store internationale booking sites, OTA’er, med lavere kommissionssatser, større gennemsigtighed og skattepligt i Danmark,” skriver hotellerne i en pressemeddelelse.

Den er underskrevet af ejerne og eller direktørerne for Guldsmeden Hotels, Sandra Weinert, Sofie Robdrup fra Hotel Skt. Annæ, Helle Hessellund Bisholm fra Arthur Hotels samt fra Andersen & Absalon Hotels, Karen Nedergaard, hun er også formand for HORESTA i Region Hovedstaden.

Bookingportalen udvikles i første omgang til at tilbyde hoteller i Storkøbenhavn synlighed og salg af overnatninger, men konceptet kan på sigt rulles ud til alle hoteller i Danmark.

Hotelbranchens redning
”De ubeskattede milliarder af kroner, der de sidste 15 år er fosset ud af Danmark via OTA’erne, skal nu vindes tilbage og arbejde for oplevelsesindustrien og det danske samfund,” skriver kvartetten og tilføjer:

”Vores danske bookingportal, CoolCopenhagen, skal være hotelbranchens redning – en stor satsning, kickstartet med støtte fra omstillingspuljen, og konceptet kan udbredes til hele landet samt øvrige brancher i oplevelsesindustrien.”

Videre skriver de fire københavnske hoteller: ”Vi kender alle bookingportalerne Booking.com og Hotels.com og deres skov af undersider – og hotelbranchen har igennem de sidste mange år været underlagt disse store udenlandske bookingportalers markedsdominans. Med brutale kommissioner mellem 15 og 23 procent og en hastigt voksende markedsandel er der brug for en omstilling af distributionskanaler og markedsføring af det københavnske hotelmarked.”

Hotellerne bag CoolCopenhagen.com kalder de internationale bookingportaler ”et fordyrende mellemled, der tjener milliarder på at sælge vores værelser til en pris der ikke står i forhold til indsatsen. Samtidig bidrager de ikke til vores fælles samfund – der betales hverken moms eller skat, og de genererer kun få arbejdspladser.”

Tilgængeligt for alle hoteller
CoolCopenhagen skal være et fællesskab tilgængeligt for alle hoteller i Storkøbenhavn med rimelige kommissioner (omkring ti procent), som der betales moms og skat af – og fortjenesten skal gå til markedsføring af København, hedder det.

”Vi har ikke råd til, som virksomhed eller som samfund, at betale milliarder til de udenlandske bookingsites, som ikke bidrager til vores fælles eksistens eller vækst, men blot sender økonomiske ressourcer ud af landet,” skriver hotelcheferne, der takker Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, ”for enestående støtte og opbakning – uden hans hjælp var vi ikke nået så langt, som vi er i dag.”

Millioner i omstillingspuljen
Omstillingspuljen, der er vedtaget af regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier, skal hjælpe corona-ramte danske virksomheder, så de kan omstille sig til den nye virkelighed. Nu har over hundrede projekter i hele landet fået støtte, og til januar åbnes der for nye ansøgninger, skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

”Corona er en uforudselig fjende, så jeg er meget glad for, at vi nu kan give virksomhederne en økonomisk håndsrækning, så de kan styrke deres forretning og måske endda gøre den endnu mere grøn og innovativ,” siger erhvervsminister Simon Kollerup i pressemeddelelsen.

Borgmester i Vallensbæk og bestyrelsesformand for Erhvervshus Hovedstaden, Henrik Rasmussen, ser med tilfredshed på indsatsen for at styrke de kriseramte virksomheders omstilling til nye markedsvilkår. Han siger i pressemeddelelsen:

”Restauranter, hoteller, rejsebureauer og forlystelsesparker har oplevet en meget stor nedgang i omsætningen under Coronakrisen. Det er primært dem, omstillingspuljen er tiltænkt.”

Relaterede artikler:

”Booking.com leger julemand med vores penge”

Dansk Erhverv kritiserer bookingportaler

EU vil igen kigge nærmere på hotelbookingportaler