Maria Krüger Torp, nytiltrådt chef for DI Turisme & Oplevelse. Skærmfoto fra hendes video i Dansk Industris nyhedsbrev.

Dansk Industri klar med ny turismestrategi

”Danmark skal være Nordens mest attraktive destination for erhvervs- og ferieturister,” siger Maria Krüger Torp, ny chef for Turisme & Oplevelse i Dansk Industri. “Men der er brug for en kickstart.”

Maria Krüger Torp havde 1. februar første arbejdsdag som ny chef for turisme og oplevelsesøkonomi hos Dansk Industri. Hun er kommet i stedet for den daværende chef for DI’s sekretariat for turisme og oplevelsesøkonomi, Sune K. Jensen, der sidste sommer måtte forlade sin stilling.

I en blog i Dansk Industris nyhedsbrev, fortæller Maria Krüger Torp om noget af det, der nu skal ske på hendes område.

Hun skriver blandt andet: ”Der er brug for en kickstart af den danske turisme- og oplevelsesindustri. Vi skal vinde gæsterne tilbage – og gerne mere til. Vi skal styrke rammebetingelserne og vores konkurrenceevne, sikre fornyede investeringer i branchen, stimulere det indenlandske turisme- og kulturforbrug, og vi skal være agile.”

Ny strategi på vej
Maria Krüger Torp skriver videre: ”DI Turisme & Oplevelse har netop lagt sidste hånd på den strategi, der skal sikre, at Danmark skal være Nordens mest attraktive destination for både erhvervs- og ferieturister samt være foregangsland for et aktivt kultur- og oplevelsesforbrug på tværs af geografiske og sociale skel.

Den nye strategi og de medfølgende initiativer foldes ud i de kommende måneder, og omdrejningspunktet vil være den enorme værdi, I (medlemmerne i turisme og oplevelsesbranchen i Dansk Industri, red.) skaber i det danske samfund,” lyder det fra Maria Krüger Torp.

STANDBY.DK har kontaktet Maria Krüger Torp og Dansk Industris presseafdeling og lagt besked for at høre mere om den nye turismestrategi.

Dansk Industri er ifølge egne oplysninger Danmarks største erhvervs- og arbejdsgiverorganisation med over 19.000 virksomheder i medlemskredsen.

Blandt de mange DI-medlemmer er en del i turisme- og oplevelseserhvervet, der favner bredt fra forlystelsesparker, spillesteder, konference- og messecentre, hoteller, rejse- og transportbranchen til biografer og museer samt brancher, som leverer til erhvervet, eksempelvis foodservice, catering og vaskeribranchen. Dansk Industri oplyste år til STANDBY.DK, at DI Turisme & Oplevelse har omkring 250 medlemmer.

Nogle af verdens mest kompetente turismevirksomheder
I sin blog skriver Maria Krüger Torp henvendt til medlemmerne i hendes område hos Dansk Industri blandt andet også

”I har mere end nogen anden branche været tvunget til at holde for. Det er imponerende, hvad I har håndteret af modgang og udfordringer. Nu er det heldigvis så småt tid til at pakke kriseberedskaberne sammen og finde fremtidsplanerne frem igen. Meget er gået tabt i de forgange år, og det er ikke gjort med blot at fjerne restriktionerne.

Danmark har nogle af verdens mest entreprenante og kompetente virksomheder indenfor oplevelse og turisme. Branchen er en styrkeposition for Danmark og har stor betydning for vækst og beskæftigelse i hele landet. Det er fællesskab, det er oplevelser, det er nye indtryk og udvikling, og det er sammenhængskraft. Vi er et vigtigt eksporterhverv for dansk økonomi, og vi er Danmarks ambassadører. Det skal anerkendes, italesættes og supporteres,” lyder det fra Maria Krüger Torp.

Relaterede artikler:

Dansk Industri får igen en chef for turisme

Karsten Lauritzen ny direktør for DI Transport

Turismen får eget departement hos Dansk Erhverv