Tyrfing er netop blevet søsat i Tyrkiet. Færgen kommer til at sejle mellem Ballen på Samsø og Kalundborg på Sjælland. (PR-foto).

Dansk ferieø har søsat ny elfærge

Molslinjen trådte i weekenden et stort skridt tættere på at skifte til eldrift på en af rederiets Samsø-ruter. Rederiet kommer til at sejle på el på både Samsø og Als.

Denne weekend blev en milepæl nået for Molslinjen, da rederiets nye elfærge, med navnet Tyrfing, blev søsat ud for skibsværftet Cemre i Tyrkiet.

Færgen er tiltænkt Samsølinjens drift mellem Kalundborg på Sjælland og Ballen på Samsø. I en pressemeddelelse oplyser Molslinjen, at færgen gled ud i vandet til sirener, tudende skibshorn samt tonerne af Scarlet Pleasures ”What a Life.”

Tyrfing får senere selskab af søsterskibet Nerthus, som skal sejle mellem Fyn og Fynshav på Als for Alslinjen.

”Tyrfing og søsterskibet Nerthus er en vigtig del af den grønne omstilling hos Molslinjen, hvor de to elfærger afløser ældre dieselfærger,” oplyser Molslinjen i pressemeddelelsen.

Fokus på kapacitet
De to elfærger er blevet udviklet i et samarbejde mellem Molslinjens teknikere og eksperter på Cemre-værftet. Molslinjen oplyser, at man har designet skibe, som sætter nye standarder for elfærger i Danmark, når det gælder kapacitet og hastighed.

Færgerne er 117 meter lange og drives af batterier på 3,8 MWh. De kan transportere 188 biler og 600 passagerer. Færgerne vil kunne sejle emissionsfrit, hvilket Molslinjen tidligere har oplyst, at man håber vil bidrage til en grønnere fremtid for dansk søfart.

Tyrfing skal indsættes på Samsølinjen i begyndelsen af 2025, mens Nerthus på Alslinjen skal sættes i drift ved udgangen af 2024.

Scandlines bygger også elfærge
Molslinjen er ikke det eneste rederi, som har bestilt elfærger fra Cemre. Scandlines har også bestilt Femern-færgen E/F Futura. Den 29. juli i år var skibet i flydedok for at få bunden rengjort og malet, mens den forreste thruster, der driver skibet i vandet, skulle monteres.

Den tur i flydedok blev afsluttet den 10. august. Byggeriet af den 147,4 meter lange elfærge gik derefter ind i den sidste fase, hvor alle hjælpesystemer skal testes, og man kan begynde de såkaldte Sea Acceptance Tests.

Scandlines oplyser, at Futura er en del af rederiets strategi om at sejle emissionsfrit mellem Rødby og Puttgarden i 2030.

Relaterede artikler:

Vil drive ny elfærge på solenergi

Hurtigfærge er mere populær end nogensinde

God tilfredshed med Bornholmslinjen