Dansk Erhverv kritiserer de store bookingportaler – blandt Dansk Erhvervs danske hotelmedlemmer er Danmarks største hotelkæde Scandic. Arkivpressefoto med et Scandic-værelse.

Dansk Erhverv kritiserer bookingportaler

”Hvor er bookingportalernes samfundsansvar,” spørger chef for turisme i Dansk Erhverv. Kritikken skyldes blandt andet, at portalerne på hotellernes regning tilbagebetaler ikke-refunderbare reservationer. Booking.com svarer på kritikken.

Uden at nævne Booking.com og Hotels.com ved navn, kritiserer erhvervsorganisationen Dansk Erhverv nu de store bookingportaler.

I en pressemeddelelse siger Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv: ”Hotellerne og turismen i Danmark er i en historisk krise. Virksomheder navigerer mellem leverandører og kunder i en vanskelig situation

Heldigvis vises der samfundssind mange steder i leverandørkæderne og de fleste er opmærksomme på, at der kommer en tid efter krisen, hvor der gerne må være goodwill på bogen.”

Men, fortsætter Lars Ramme Nielsen: ”De internationale bookingportaler er tech-mastodonter og en væsentlig og vigtig del af turismens distributionsnetværk.

De er vigtige og gode samarbejdspartnere for hotellerne i Danmark, selvom der har været kurrer på tråden. I Dansk Erhverv har vi længe fremført det synspunkt, at to selskaber (læs: Booking.com og Hotels.com, red) har en så dominerende markedsposition, at der reelt er tale om et duopol. Derfor ser vi generelt høje provisionssatser for hoteller og stramme aftalebetingelser,” siger Lars Ramme Nielsen.

Udfordrer danske hoteller
Bookingplatformenes provisionssatser og aftalebetingelser udfordrer lige nu hotellerne i Danmark på deres forretning, konstaterer Dansk Erhverv.

”Blandt andet er portalerne – på hotellernes regning -begyndt at refundere gæster, som har foretaget det der generelt betragtes som forudbetalte og ikke refundérbare reservationer,” siger Lars Ramme Nielsen og fortsætter:

”De konkrete, kontraktuelle forpligtelser mellem hoteller og bookingportaler kan Dansk Erhverv ikke blande sig i. Men vi vil kraftigt opfordre til, at bookingportalerne sætter det lange lys på i denne alvorlige krise og udviser samfundssind, så de er med til at sikre, at der også er et stærkt og mangfoldigt dansk hotelmarked efter Corona-krisen. Det er også i bookingportalernes interesse.”

Forbereder initiativer til at genskabe efterspørgslen
Indenfor hotelsektoren i Danmark har hotelmedlemmerne af Dansk Erhverv på landsplan under 100 hoteller.

Men medlemmerne tæller store spillere med Scandic, Comwell, CabInn, Nordic Choice og Brøchner Hotels som de største hotelmedlemmer. Ifølge Dansk Erhverv har hotelkæderne i Dansk Erhverv cirka 40 procent af alle hotelværelser i Danmark.

”Dansk Erhverv opfordrer på det kraftigste bookingportalerne til at vise medansvar for en branche i knæ,” siger Lars Ramme Nielsen og tilføjer:

”Der kommer en tid på den anden side af krisen, hvor vi har en fælles interesse i at turisterne begynder at besøge os igen. Vi er ved at forberede initiativer, der skal genskabe efterspørgslen på den anden side af krisen. En ”book direkte kampagne” er et af elementerne.”

Svar fra Booking.com
STANDBY.dk har bedt PR-bureauerne, der repræsenterer Booking.com og Hotels.com i Danmark, om kommentarer til kritikken fra Dansk Erhverv.

Philip Tønning, pressekontakt for Booking.com i Danmark, skriver i en kommentar til udtalelserne fra Dansk Erhverv:

”Ultimativt hos Booking.com, er vores største bekymring for vores kunders, partnere og kollegers sikkerhed og velvære.

Vi føler alle de virkninger, som den aktuelle usikkerhed omkring rejser medfører. Vi tror, at samarbejde med vores partnere for at gøre det relativt let for vores fælles gæster at ændre deres planer, både er det rigtige at gøre, og at de vil være hurtigere til at vende tilbage til at rejse igen, når situationen forbedres. Vi tror dette i sin tur beskytter vores branches fremtid.

I tider med formildende omstændigheder, såsom når regeringer erklærer rejsebegrænsninger for at beskytte folkesundhed og sikkerhed, når en kunde muligvis ikke er i stand til fysisk at nå ejendommen, støtter vi dem ved at tilbyde gratis afbestilling eller ændre datoerne for deres ophold, når det er muligt.

I lyset af disse restriktioner der pålægges af regeringen, hvis et hotel tilbagebetaler en kunde, hvad de allerede har betalt, fraviger Booking.com naturligvis selvfølgelig også enhver provision.

For rejsebranchen generelt overvåger vi fortsat nøje situationen inklusive meddelelser og instruktioner fra WHO (Verdenssundhedsorganisation) og relevante lokale myndigheder, med hold der arbejder døgnet rundt for at tilbyde rådgivning og support til vores indkvarteringspartnere i Danmark som i andre steder,” lyder det fra Booking.com

Relaterede artikler:

Erhvervet: Forlænget lukning af Danmark øger krisen

Rejseekspert: Der kan gå år før branchen er tilbage

Kunder kan være dårligt beskyttet ved hotelkonkurs