- TURISME24.DK - https://turisme24.dk -

Danmarks nye tog går i produktion

Der er nu for alvor en opgradering på vej af togflåden på DSB’s strækninger. Alstom er nu klar til at starte produktion af IC5, der fremover skal udgøre hovedparten af statsbanernes tog.

Fremtidens danske tog er nu et skridt tættere på at rulle ud på det danske jernbanenet. I april 2021 indgik DSB en aftale med den franske togproducent Alstom om leverance af 100 elektriske togsæt, som efter planen skal leveres mellem 2025 og 2029, skriver DSB i en pressemeddelelse.

De nye IC5-tog kommer til at udgøre størstedelen af DSB’s flåde, og de skal erstatte modellerne IC3, IC4, IR4 samt Øresundstogene, som vil blive udfaset løbende.

De nye IC5-tog er en forudsætning for at kunne få fuldt udbytte af de store infrastrukturprojekter på jernbanen, der gennemføres i disse år for eksempel elektrificeringen og nye signaler, skriver DSB.

Den samlede investering i de nye togsæt beløber sig til over 20 milliarder danske kroner, når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning.

”De nye tog er sammen med elektrificeringen af jernbanen og det digitale signalsystem med til skabe en tiltrængt modernisering af den danske jernbane, hvor hastigheden og komforten bliver højere. Jeg har ikke mindst lagt mærke til, at togets indstigningshøjde gør det lettere at komme ind og ud for passagerer med eksempelvis et handicap eller en barnevogn. Men der er faktisk noget at se frem til for alle passagerer,” udtaler transportminister Thomas Danielsen (V).

Skal gøre togtrafikken mere klimavenlig
Det nye IC5-tog er bygget op omkring det allerede eksisterende togsæt, Coradia Stream, som allerede fragter passagerer i for eksempel Italien og Holland.

DSB understreger, at togplatformen allerede er blevet testet på andre europæiske jernbanenet i flere år. I IC5-udgaven er Coradia Stream tilpasset teknisk til danske krav og tilpasset danske designtraditioner.

Det har været en hovedprioritet at sikre komfortable siddepladser, og indretningen inviterer til, at kunderne både kan slappe af og arbejde undervejs på togturen, oplyser DSB.

IC5 kommer blandt andet til at erstatte dieseltog, og dermed bliver togdriften i Danmark mere klimavenlig. I disse dage bliver de danske jernbaner elektrificeret.

”Vi er nået en vigtig milepæl sammen med Alstom. IC5-togene skal være rygraden i en klimavenlig, komfortabel og effektiv togtrafik i Danmark om få år. Med udformningen og designet af togsættene endeligt låst fast, kan arbejdet med at producere IC5-togene for alvor gå i gang,” siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.

Alstom har produceret en fuld størrelse skalamodel af det nye IC5-tog komplet med sæder, borde og øvrigt interiør. Formålet med modellen er at validere togets funktionalitet og design over for forskellige interessentgrupper, eksempelvis brugere med nedsat mobilitet. Derudover kan modellen bruges til at forberede uddannelsen af DSB’s personale og helt generelt vise kunderne, hvad de kan se frem til i det færdige tog.

 

Relaterede artikler:

Busselskab satte rekord i bededagsferien

Høje priser kaster skygger over DSB-regnskab

Københavnske politikere vil udvide metrosystemet