Jan Olsen, administrerende direktør, VisitDenmark. (Foto: VisitDenmark | PR)

Danmark genvinder udenlandske overnatninger

Danmark er det eneste land i EU, der sidste år havde lige så mange udenlandske overnatninger som i 2019. Men VisitDenmark og Dansk Erhverv påpeger, at der stadig er plads til forbedringer.

Nu er de endelige overnatningstal for 2022 fra Danmarks Statistik landet. Tallet lyder i alt på 63,8 millioner turistovernatninger i Danmark fordelt på feriehuse, hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem, lystbådehavne samt de mindre overnatningssteder.

Dermed er det endelige tal højere end det oprindelige tal på 62,9 millioner kroner, som Danmarks Statistik offentliggjorde i februar måned.

Sammenlignet med 2021 steg det samlede antal overnatninger med 22 procent svarende til 11,4 millioner overnatninger, og dermed blev de overnatninger, der blev tabt i 2020 og 2021 på grund af corona, atter hentet ind, skriver Danmarks Statistik i en pressemeddelelse.

Særligt bemærkelsesværdigt er, at Danmark så en stigning på 7,6 millioner udenlandske overnatninger i 2022 på landets hoteller, feriecentre, vandrerhjem og campingpladser.

Dermed er Danmark også det eneste land i EU, hvor de tabte udenlandske overnatninger er hentet ind efter corona, og faktisk overgår antallet af udenlandske overnatninger tallet for 2019 med 6,4 procent.

VisitDenmark ser fortsat behov for international markedsføring
Hos VisitDenmark glæder man sig over de flotte overnatningstal. Her tilskriver man en del af turisternes genkomst til, at Christiansborg under pandemien investerede ekstraordinært i både udviklingsprojekter på de danske destinationer og også i en ekstraordinær markedsføringsindsats, der primært blev brugt på de nære markeder.

”Efter nogle hårde år med corona og svigtende udenlandsk turisme blev 2022 et rigtig flot turismeår. Og her kan vi takke Christiansborg for ekstra genstartsmidler, som gjorde det muligt for VisitDenmark i nogle år at gennemføre flere kampagner på de prioriterede markeder og derved skabe et ekstra markedsføringstryk,” siger administrerende direktør for VisitDenmark Jan Olsen, i en pressemeddelelse.

Han mener, at potentialet i dansk turisme endnu ikke er fuldt forløst, og at flere investeringer derfor er påkrævede.

”I de kommende år ligger der fortsat et stort potentiale i at bruge turismen til at skabe velfærd og beskæftigelse i Danmark. Men det kræver, at vi ikke svækker investeringerne i markedsføring og udvikling af turismen,” siger han.

VisitDenmark er fortrøstningsfulde i forhold til 2023, når de foreløbige overnatningstal og bookinger tages i betragtning. Jan Olsen forventer dog, at Danmark i år kommer til at blive mødt af mere udenlandsk konkurrence, fordi andre europæiske lande kommer til at skrue op for markedsføringen.

Dansk Erhverv efterlyser turister fra flere lande
Hos Dansk Erhverv glæder man sig også over overnatningstallene for 2022. Her mener man, at Danmark havde en konkurrencefordel på markedet sidste år.

”Danmark var blandt de første lande til at fjerne coronarestriktionerne sidste år. Det gav Danmark en helt særlig konkurrencefordel og et stort boost af gæster fra ind- og udland. Især tyskerne søgte mod Danmark for at få natur og frihed, og slippe for maskekrav, ” siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for Turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.

Lars Ramme Nielsen peger dog på, at Danmark dog stadig ikke oplever samme tilgang fra udenlandske turister på flere internationale markeder som før pandemien. Det har resulteret i, at hoteller, særligt i hovedstaden, i 2022 stadig ikke havde den samme tilgang af udenlandske gæster, som i 2019.

Dansk Erhverv mener, at løsningen blandt andet skal findes i en øget international markedsføring og flere internationale flyruter.

”Størstedelen af fremgangen i 2022 kan vi takke danskerne og tyskerne for, som flokkedes til kysterne og hovedstaden. Men vi mangler stadig turister fra Sverige, Norge, Storbritannien, USA og Kina. Derfor skal der ekstra tryk på markedsføringen af Danmark i udlandet, og ruteudviklingen skal også styrkes,” siger Lars Ramme Nielsen.

 

Relaterede artikler:

Flere overnatninger i februar end sidste år

Højere inflation i turistbranchen

Flere tyskere fejrer påske i danske sommerhuse