Juli var god på den skandinaviske campingkoncern First Camps danske pladser. Campisterne har dog ikke opført sig helt som de plejer, og man har spottet en ny trend, hvor mobilitet er i højsædet.
Skandinaviens største campingkoncern, First Camp, mener at have spottet en ny tendens på det danske marked. Kæden driver 14 danske pladser, og her har gæsterne opført sig anderledes, end de plejer.
Først og fremmest satte juli rekord, og hen over hele sommeren var der en samlet vækst på ni procent i nye bookinger, oplyser First Camp med tilfredshed. Men hvor antallet af bookinger steg, blev de bookede perioder kortere.
”Vi har haft en forrygende sommer med en betydelig tilvækst i antallet af bookinger på vores campingpladser. Samtidig ser vi, at der bookes færre nætter ad gangen, men her er det vigtigt at se på det store billede, der viser, at gæsterne gerne vil opleve mere og rejser fra plads til plads,” fortæller Kent Lodberg, der er Head of Brand and Marketing hos First Camp.
Skærer ikke ned på ferien
Sidste år lød gennemsnitslængden på et ophold på First Camps pladser på 6,5 nætter. I årets sommer blev en gennemsnitlig gæst mindre end fem nætter, når de overnattede hos First Camp.
Men når der ses bort fra fastliggere, og blikket rettes mod nytilkomne campister, lyder stigningen i antallet af bookinger på ni procent, og det tyder på, at tendensen er, at campisterne foretrækker en ferie, hvor de er mobile, mener Kent Lodberg.
”Mange vil gerne køre rundt og opleve mere under deres ferie. Vi ser flere, som i stedet for at ligge på samme plads en hel uge eller fjorten dage, spreder det ud, så de får besøgt flere pladser i løbet af en ferie. De skærer ikke ned på ferien, men hvor man sidste og forrige år måske var 14 dage på en eller to pladser, er det nu oftere tre forskellige steder,” fortæller han.
August er blevet mere vigtig
First Camp opererer ikke kun i hertillands, men har mere end 70 pladser i Danmark, Sverige og Norge. I hele Skandinavien opnåede man en samlet omsætning på 340 millioner kroner i juli, hvilket er ny rekord, og nu oplyser First Camp, at august er ved at hale ind på juli som sommerens højdepunkt.
Én af grundene er, at skolernes sommerferie sidste år gik fra den 23. juni til den 9. august, mens den i år har ligget fra den 28. juni til den 12. august. Men det er ikke hele årsagen, lyder det.
”Forskydningen af skolernes sommerferie har givet flere danske gæster på pladserne i august, men vi får samtidig også flere internationale gæster senere på sæsonen. I år er august næsten lige så stor som juli i forhold til vores indtjening og udgør 47 procent af sommeren. Sidste år var fordelingen 40 procent i august, mens juli udgjorde 60 procent,” fortæller Kent Lodberg.
Relaterede artikler:
Campingkoncern sætter ny omsætningsrekord i juli