Tempelkrogen Familiecamping. PR-foto.

Campingkæmpe vokser atter i Danmark

Skandinaviens største campingkoncern fortsætter ekspansionen i Danmark med virksomhedens 15. danske campingplads. De seneste år har koncernen vækstet i Danmark.

I februar offentliggjorde Skandinaviens største campingkoncern, First Camp, købet af den danske campingkæde Camp Ones campingpladser på nær Assens Strand Camping, som blev på ejernes hænder.

Nu vokser First Camp atter i Danmark med købet af Tempelkrogen Familiecamping, som er kædens 15. danske campingplads og den anden campingplads, kæden kommer til at drive på Sjælland. I alt driver kæden nu 69 campingpladser.

Campingpladsen ligger 45 minutters kørsel vest for København og har 220 pladser samt 17 campinghytter og lejligheder.

”Vi er vældig glade over at have fået muligheden for at overtage Tempelkrogen, og ser frem mod forsat at udvikle destinationen og gøre den endnu mere attraktiv for endnu flere gæster. Campingpladsen har en attraktiv beliggenhed ved vandet og tæt på København,” siger First Camps administrerende direktør, Johan Söör.

Overtagelsen er planlagt til at ske ved månedsskiftet mellem maj og juni.

Vækster i Danmark
Da First Camp i februar overtog Camp Ones fire campingpladser, var det blot seneste skud på stammen for kædens vækst i Danmark.

I november 2022 oplyste kæden, at man købte Aarhus Camping, som omfatter 200 campingpladser, 16 hytter, glamping-telte, udendørs pool og restaurant.

Mest iøjnefaldende er dog kædens køb af Jesperhus Feriepark på Mors i 2020, som var ejet af Overgaardfamilien, som havde drevet parken siden 1966.

58 procent af First Camp er ejet af den norske kapitalfond Norvestor, men First Camp har sit domicil i Göteborg.

First Camp har en årlig omsætning på omkring en milliard svenske kroner, hvoraf cirka 20 procent af omsætningen er på det danske marked.

Ubegrænsede vækstambitioner
Om sine vækstplaner udtalte First Camps regionschef i Danmark, Kim Petersen, i 2022 følgende til Turisme24.dk:

”Vi har egentlig ikke nogen begrænsninger, vores ejer vil gerne have, at vi køber flere campingpladser. Vi har en ambition om at opkøbe fire-fem om året i kæden, herunder i Danmark.”

Kim Petersen sagde dengang, at de campingpladser, First Camp køber, skal have en vis størrelse og en vis volumen. De skal have plads til 400 enheder (campingvogne) eller mere, de skal have badeland og så videre. Og dem er der ikke så mange af i Danmark, måske en ti stykker, vurderer han.

”Efterhånden som First Camp vokser, kigger ejerne af disse campingpladser vores vej. Der er ikke andre end os i Danmark, der har 20-50 millioner kroner til at købe campingpladser i den størrelse,” sagde Kim Petersen i 2022 til Turisme24.dk.

 

Relaterede artikler:

CampOne opkøbt af skandinavisk campingkæmpe

Stor turismekoncern vokser igen i Danmark

“Vores ejer køber gerne flere store campingpladser”