Hammerhus er Nordeuropas største borgruin. PR-foto.

Bornholm vil måle turisters færden med kunstig intelligens

Destination Bornholm styrker indsamlingen af information om turister på øen. Det sker gennem en kombination af kunstig intelligens fra Bornholmslinjens bookingsystem og andre data.

Destination Bornholm styrker nu brugen af data til at blive klogere på turisterne, der færdes på øen. Håbet er, at indsatsen kommer til at øge indtægterne for turisterhvervet på øen. Destinationsselskabet har planlagt projektet i et stykke tid, men den økonomisk krise betyder, at det nu bliver prioriteret højere. Det skriver TV 2 Bornholm.

”Det er kæmpestort, fordi det ikke bare handler om turismeudvikling, men om samfundsudvikling. Vi bliver ganske enkelt klogere på, hvor mange der er på vej til øen, hvor er de, når de er på øen, og hvad de gør,” siger Destination Bornholms direktør, Pernille Kofod Lydolph til TV 2 Bornholm.

Indtil nu har Destination Bornholm taget udgangspunkt i faktiske bookinger, men med Bornholmslinjens kunstige intelligens, kan destinationen nu regne ud, hvor mange turister der ankommer til øen med en fejlmargen på to procent, oplyser hun.

Anonymiseret data gør branchen klogere
Ved hjælp af kunstig intelligens, GPS-data fra telefoner og data fra NETS, der registrerer brugen af betalingskort, bliver destinationen klogere på, hvordan turister bevæger sig og forbruger, når de opholder sig på øen.

Lydolph understreger, at al data, destinationen indsamler, er anonymiseret. Destination Bornholm kan dermed ikke på nogen måde se, hvem de indsamlede data kommer fra.

Men det kan vise, hvor turisterne befinder sig generelt og hvilke produkttyper, de efterspørger. På den måde kan øens turismevirksomheder finde ud af, hvilke sortimenter de skal have på deres reoler.

Aktuel med ny publikation om Bornholm
Destination Bornholm har tidligere udgivet publikationerne Mad og Mennesker og kunsthåndværkermagasinet Bornholm – Hele Året. I 2023 samler destinationen dog i stedet de to publikationer til en samlet guide til øen under navnet Destination Bornholm.

Publikationen bliver udgivet i 100.000 eksemplarer, der skal distribueres på øen og på Bornholmslinjens færger. Det er destinationsselskabets håb, at turisterne på den måde får et bedre overblik over oplevelsestilbuddene på øen. Samtidig er løsningen ifølge Destination Bornholm mere bæredygtig, da man med den samlede publikation vil spare papir.

 

Relaterede artikler:

International pris til Bornholm som vinterdestination

Udviklingsplan skal give Bornholm turister hele året

Destinationer får adgang til data fra betalingskort