Hotel Vejlefjord er et konference- og spahotel, hvis historie kan føres mere end 100 år tilbage. Det var et af Danmarks første med sin egen spa- og wellness-afdeling. PR-foto: Hotel Vejlefjord.

Boom hos dansk spahotel-pioner

Stadig flere hoteller får en spa. Hotel Vejlefjord var blandt de første, og konference- og spahotellet får et godt år. ”Efter et par sløve år, overgår vi i år vores bedste resultat,” forudser direktøren.

Efter at have fungeret som tuberkulosesanatorium siden 1900 og efterfølgende som nervesanatorium fra 1957, blev Hotel Vejlefjords store spa- og wellness afdeling indviet i sommeren 2008. Hotellet er på toppen af den danske spabranche med rekordhøje besøgstal og belægningsprocenter, hedder det i en pressemeddelelse.

Siden åbningen er hotellets belægningsprocent steget fra 25 procent til 72 procent i år. Hotellets fremgang er accelereret de seneste fem år. I 2016 havde det 60.000 gæster. Et tal der ifølge dets direktør, Flemming Jakobsen, i år lander på 110.000 gæster.

”Efter et par sløve coronaprægede år i 2020 og 2021, overgår vi i år vores hidtil bedste resultat, som var 2019. Jeg mærker en stolthed, når jeg tænker på, hvor stærkt vi er kommet igen efter en hård corona-nedlukning,” siger Flemming Jakobsen.

Hotellet har i dag, ifølge sin hjemmeside, 116 værelser. I 2016 blev en tidligere administrationsbygning ombygget til 23 nye værelser ligesom der kom en thalasso-afdeling.

170 medarbejdere fra seks lande
Hoteldirektør Flemming Jakobsen fremhæver medarbejdernes ansvarsfølelse som en stor del af succesen. ”Succes handler om at få medarbejderne til at løbe i samme retning. Når vi skal udrulle større projekter som eksempelvis en ny krænkelsespolitik eller vores såkaldte leveregler, udarbejder de ansatte den interne kommunikationsplan,” siger han.

Hotel Vejlefjord har 170 ansatte fra seks lande. Flemming Jakobsen siger: ”I vores branche er der meget hård kamp om arbejdskraften, og internationale medarbejdere er en nødvendighed for at drive et moderne luksushotel. Derfor er det også en afgørende faktor, at vi er lykkedes med at få alle internationale medarbejdere til at føle et personligt ansvar for den enkelte gæsts oplevelse og hotellets succes.”

Køkkenchef Pauline Klærke siger, at hotellets udenlandske medarbejdere kommer til Hotel Vejlefjord med en helt særlig indstilling. Hun oplever, at de i langt de fleste tilfælde er uhyrlig flittige, arbejdsomme og fleksible, hvilket er stærke egenskaber i netop deres branche.

Et eksempel er 31-årige Justas Slepavicius, der for 12 år siden kom til Danmark fra Litauen og startede som opvasker på hotellet. Siden er han blevet uddannet kok.

 

Relaterede artikler:

Hotel Koldingfjord atter Årets Konferencecenter

Tre danske hoteller var kandidat til Årets Spa

Dansk resort udvides med hotel, spa og ferieboliger