En skadescanner tager billede af udlejningsbilen fra Sixt ved udlevering og aflevering. Ved aflevering scannes de to sæt billeder til en sammenligningsrapport. Arkivfoto: Sixt.

Biludlejer klar med Danmarks første skadescanner

Sixt lancerer som første biludlejningsselskab skadescanner, som automatisk tjekker biler for skader. Kunder var utrygge i forhold til økonomisk efterspil, efter de havde returneret deres lejebil.

Sixt har, ifølge egne oplysninger, som første biludlejningsselskab i Danmark fået en automatisk skadescanner. Foreløbig kun på udlejningsstationen i Nyropsgade i København. den scanner bilerne for skader, inden man forlader garagen og igen, når bilen leveres tilbage.

Den tyske biludlejningsgigant skriver i en pressemeddelelse, at kun med en skadescanner er kunderne og Sixt sikre på hvilke eventuelle skader, der var på bilen, da man fik den, og hvilke skader der måtte være kommet i lejeperioden.

Christina Carpens, økonomidirektør for Sixt i Danmark, siger i pressemeddelelsen:

”I starten af 2021 viste en kundetilfredshedsanalyse, at kunder generelt føler sig utrygge i forhold til et eventuelt økonomisk efterspil, efter at de har lejet og dernæst returneret deres lejebil i udlandet. Så med det som baggrund besluttede vi at finde en løsning, der gjorde kunden tryg, så de havde tillid til, at de ikke fik en efterregning, som de ikke forventede.”

Skabe lav troværdighed i branchen
”Kunder, der tidligere har lejet bil i udlandet, særligt hos mindre lokale udlejningsselskaber, har ofte haft dårlige oplevelser. De er blevet opkrævet for skader der angiveligt ikke er sket i deres lejeperiode og bevisbyrden har været svær at løfte,” siger Christina Carpens og tilføjer:

”Det er med til at skabe en lav grad af troværdighed i branchen. Den risiko og utryghed eliminerer vi med vores nye skadescanner, der automatiserer det, som ellers kan koste begge parter lange diskussioner og økonomiske tab.”

Med skadescanneren får Sixt og kunderne hurtig og korrekt information om bilens tilstand, når kunden får udleveret bilen, og når man afleverer den igen. Scanneren analyserer lynhurtigt de to sæt billeder og laver en sammenligningsrapport, oplyses det.

Det norske firma Wenn har udviklet skadescanneren, som har været i funktion hos fire udlejningsselskaber i Oslo Lufthavn, Gardermoen, siden 2021. Wenn samarbejder med Norges Automobil-Forbund, Norges svar på FDM.

Den nye skadescanner hos Sixt Danmark er i første omgang installeret i afdelingen i på Nyropsgade i København. Det forventes, at resten af Sixts danske afdelinger alle har skadescannere inden udgangen af næste år.

Relaterede artikler:

Fra Bellagroup til kommerciel direktør hos Sixt

Brancheprofil bliver selvstændig luftfartskonsulent

Ny dansk Hertz-partner har store forventninger

Politiet snupper udlejningsbiler for vanvidskørsel

Biler i Rusland fortsætter under ændret navn

Biludlejningsselskab skifter atter direktør i Danmark