Bæredygtighed skal være et fokuseret konkurrenceparameter for dansk erhvervs- og mødeturisme til at tiltrække internationale møder, messer og kongresser. Pressefoto via MeetDenmark: Kim Wyon.

Bæredygtighed skal styrke dansk erhvervsturisme

Ny plan fra MeetDenmark – destinationsselskaberne på de fire største danske møde- og kongresdestinationer – skal tiltrække flere internationale møder, messer og kongresser.

Det er MeetDenmark – det nationale udviklingsselskab for dansk erhvervs- og mødeturisme – der nu præsenterer en bæredygtighedsplan som skal bidrage til, at dansk erhvervs- og mødeturisme bliver førende, når det kommer til at afvikle bæredygtige møder, messer og kongresser.

MeetDenmarks medlemmer og samarbejdspartnere består af Erhvervsministeriet og destinationsselskaberne på de fire største møde- og kongresdestinationer: Destination Fyn (Odense), Destination Nord (Aalborg), VisitAarhus og Wonderful Copenhagen.

I en pressemeddelelse skriver MeetDenmark, at klima- og miljøudfordringerne er mere aktuelle end nogensinde. Fremtiden kalder på nytænkning og udvikling, ikke mindst for aktører inden for erhvervs- og mødeturismen. Erhvervs- og mødeturismen udgør en væsentlig del af dansk turisme. Efter coronakrisen har erhvervsturismen fået øjnene op for, hvordan branchen kan gentænke sig selv, hedder det.

Pia Lange Christensen, bestyrelsesformand for MeetDenmark og til daglig direktør for destinationsselskabet VisitAarhus, siger i pressemeddelelsen:

”Vi står som branche ved en skillevej efter pandemien, og det er vigtigt, at vi ikke bare vender tilbage til ”business as usual”. Vi håber med planen at sætte yderligere turbo på bæredygtig udvikling af dansk erhvervs- og mødeturismen og mobilisere branchen om en fælles retning – både når det gælder den grønne omstilling og den bredere samfundsværdi af større møder, messer- og kongresser.”

Tre indsatsområder
Bæredygtighedsplanen fra MeetDenmark indeholder tre indsatsområder med 11 initiativer, der gennemføres i disse år frem mod 2024. Flere af initiativerne har fokus på branchens fortsatte grønne omstilling og særligt den miljø- og klimapåvirkning, der er forbundet med afviklingen af møder, messer-og kongresser i Danmark.

Nina Carlslund, hoteldirektør på Scandic Aarhus City og talsperson for ”det nationale sounding-board (sparringspanel, red.) for bæredygtig erhvervs- og mødeturisme,” siger: ”Hos Scandic hilser vi bæredygtighedsplanen velkommen, og vi er glade for, at der er fokus på certificeringer, strategisk effektmåling, værdikæder og regenerativ udvikling. Alt dette skal være med til at sikre os, at vi er på forkant med udviklingen.”

Udover et grønt fokus indeholder planen også initiativer, som skal øge forretningsområdets bredere samfundsværdiskabelse og sætte Danmark på verdenskortet, når det handler om bæredygtig samfundsudvikling.

Konkurrenceevnen skal styrkes nationalt og internationalt
Planens initiativer lægger op til partnerskaber på tværs af forskellige aktører.

Planen har tre indsatsområder: Et af dem er flere grønne initiativer i dansk erhvervs- og mødeturisme kan reducere branchens klima- og miljøaftryk med blandt andet bæredygtige værdikæder.

Et andet er, at bæredygtighed i højere grad skal være et konkurrenceparameter for dansk erhvervs- og mødeturisme og bruges i tiltrækningen af internationale møder, messer og kongresser.

Relaterede artikler:

Incomingbranchen har atter travlt

Ny miljømærkning skal styrke dansk eventbranche

Nyt partnerskab har fokus på grøn dansk turisme