DI's bæredygtighedsnetværk mødtes i Tivoli for at tale om grøn omstilling. Foto: Dansk Industri.

Attraktioner mødtes om grøn omstilling

Medlemmerne i DI’s netværk om bæredygtighed for attraktioner mødtes i Tivoli. På dagsordenen var de nye regler for affaldshåndtering. Derudover fortalte Tivoli om planer for at blive CO2-neutrale.

I sidste uge mødtes turismevirksomheder fra hele landet i Tivoli for at blive klogere på de nye regler for affaldshåndtering og for at høre mere om Tivolis bæredygtighedsindsats.

Virksomhederne mødtes i DI’s netværk om bæredygtighed for attraktioner. På mødet forklarede seniorchefkonsulent ved DI Miljø, Iben Kinch Sohn, reglerne for affaldshåndtering, der blev vedtaget i 2020.

Reglerne betyder, at der stilles højere krav til affaldssortering, således at virksomheder per lovkrav skal sortere det affald, de producerer kontinuerligt, det vil sige i større mængder. Reglerne stiller også krav til, at virksomheder har aftaler med indsamlingsvirksomheder, der er registreret i affaldsregistret.

Til mødet fik gæsterne også et konkret bud på, hvordan affaldssortering kan indrettes ved en fremvisning af Tivolis nye forsøg med affaldsspande til madaffald, restaffald og plast.

Tivoli vil være CO2-neutrale
Tivoli var den første forlystelsespark i Danmark, der i 2022 fik certificeringen Green Attraction. Tivolis Bæredygtighedschef, Dida Jørgensen og bæredygtighedskonsulent Stine Damsgård fortalte på mødet, hvordan tivoli arbejder med indsatsområder inden for energi, indkøb, affald, fødevarer og byggeri.

Tivoli går efter at blive CO2-neutrale ved udgangen af 2025 på Scope 1 og Scope 2, og Tivoli er ved at nå i mål med at udskifte alt lys til LED, at udskifte fossildrevne maskiner og køretøjer til elektriske, og har indgået en elkøbsaftale, som fra oktober 2023 sikrer mere vedvarende energi i det danske elnet svarende til Tivolis forbrug.

Derudover arbejder forlystelsesparken med at genbruge materialer til scenografier og på at indføre grønne alternativer på spisesteder i parken.

Som noget nyt i denne sæson kan gæster for eksempel besøge Restaurant Kilden, som har fokus på sæsonprodukter. Restauranten går efter det økologiske sølvmærke, og råvarerne bliver hentet på danske marker og langs danske kyster.

Bag restauranten står Loca Gruppen, som også driver restauranterne Studio, Radio og Almanak i København. I spidsen står køkkenchef og medejer Christian Hoffmann, som i en årrække har været køkkenchef på Almanak.

 

Relaterede artikler:

Kæde vinder bæredygtighedspris fem år i træk

Øger markedsføringen af bæredygtige produkter

Grøn omstilling giver økonomisk pote for kendt hotel