Forbrugerombudsmand Torben Jensen. (PR-foto).

Advarer: Pas på med greenwashing

For nylig strammede Forbrugerombudsmanden reglerne for greenwashing. Det har nu fået erhvervsorganisationen HORESTA til at komme med en advarsel.

Reglerne for, hvornår virksomheder begår greenwashing, er for nylig blevet skærpet af Forbrugerombudsmanden. Dette sker i lyset af, at virksomheder i stigende grad markedsfører sig med en grøn profil.

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en ny vejledning, der gennemgår eksempler på lovlig og ulovlig markedsføring. Erhvervsorganisationen HORESTA oplyser, at denne vejledning erstatter Ombudsmandens tidligere kvikguide om miljømarkedsføring, som virksomheder hidtil har kunnet støtte sig til.

I en pressemeddelelse påpeger HORESTA, at det først og fremmest er forhandleren, der markedsfører et produkt, som bærer ansvaret og dermed også kan pådrage sig et strafansvar. Med andre ord har forhandleren en udvidet undersøgelsespligt for at sikre, at producentens markedsføring er korrekt, når den videreformidles.

Der skal være styr på formuleringerne
HORESTA understreger, at hoteller og restauranter skal være bevidste om deres ordvalg, når de markedsfører sig. Dette gælder for eksempel brugen af betegnelserne “genanvendt” og “genbrugt.”

Skal et produkt markedsføres som genanvendt, kræver det, at mindst 95 procent af produktet består af genanvendt materiale. Hvis et produkt fortsat kan anvendes til sit oprindelige formål, kan det beskrives som genbrugt.

HORESTA bruger som eksempel en beholder, der bliver rengjort, genopfyldt og solgt igen. Erhvervsorganisationen understreger, at forhandlere derfor skal have styr på forskellen mellem begreberne.

Begrebet bæredygtighed er også omfattet af lovgivningen, og HORESTA anbefaler generelt, at virksomheder undgår at bruge betegnelsen “bæredygtigt.” Man påpeger dog, at virksomheder i deres markedsføring godt kan sige, at de “tilstræber bæredygtighed.”

Generelt indebærer ændringerne i markedsføringsloven, at der er forbud mod vildledende handelspraksis. For eksempel må en virksomhed ikke påstå, at et produkt eller virksomheden som helhed er miljøvenlig, hvis kun enkelte aspekter af produktet er det.

Lovgivningen gælder også for påstande om, at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv effekt på miljøet samt brugen af ugyldige eller ikke-certificerede bæredygtighedsmærker.

 

Relaterede artikler:

Forbrugerombudsmanden kritiserer madmarkeder

Biludlejer får bøde for vildledende priser

Ombudsmand: Tillæg er ikke længere muligt