Autocampister kommer på besøg året rundt, og de bruger flere penge end andre. Derfor er det en fejltagelse, at man ikke allerede har en bynær autocamperplads, lyder det om en af landets byer.
De senere år har flere end tidligere fået smag for at sætte sig ind i en autocamper, når de skal have en pause fra den sædvanlige hverdagskulisse i en kortere eller længere periode. Det peger en undersøgelse, som DK-CAMP offentliggjorde tidligere i år, på.
En rundspørge foretaget af foreningen, hvis medlemsskare består af 200 campingpladser, viste, at 86 procent af de adspurgte campingpladser havde registreret en stigning i efterspørgslen på hytter og autocampere mod traditionelle campingvogn i løbet af de seneste fem år.
Den tendens flugter desuden med en analyse fra Danmarks Statistik, der viser, at antallet af autocampere er steget siden 2020, hvorimod mængden af campingvognene på landets veje og pladser er faldet uafbrudt i de seneste 11 år.
Den udvikling nyder man dog tilsyneladende ikke godt af i Fredericia. Det skriver JydskeVestkysten.
Skal kunne huse 50 på én gang
Flere stemmer fra byen problematiserer over for avisen, at den sydjyske by ikke har en professionelt drevet og bynær plads, hvor autocampisterne kan overnatte, da den mangel betyder, at man går glip af flere gevinster.
Derfor foreslår John Nyborg, der repræsenterer Socialdemokratiet i byrådet i Fredericia Kommune og derudover også er formand for teknisk udvalg, at der etableres en plads, der skal have en kapacitet på mindst 50 autocampere.
Nyborg anser det ikke som en kommunal opgave at drive en eventuelt kommende autocamperplads, men han henstiller i stedet til, at der udpeges en privat aktør fra området til at stå for driften, hvis man har held til at finde placering og få pladsen etableret.
Tallene fortæller en anden historie
Camilla Dvinge, der er indehaver af kæden DANCAMPS, som omfatter fire campingpladser, hvoraf den ene ligger ved Trelde Næs i nærheden af Fredericia, advarer om, at byen i hendes optik går glip af en masse gevinster ved ikke at have plads, der er forbeholdt autocampisterne.
Til JydskeVestkysten forklarer hun nemlig, at autocampister blandt andet kommer forbi på alle årstider, ligesom de i snit camperer 60 dage om året. Det er dog ikke det eneste positive ved denne type campister, understreger Dvinge.
”De har et højere forbrug i byen. Mange tror, at autocampister, der holder på en gratis plads, bruger flere penge i byen. Men statistikken viser det modsatte. Autocampister på en plads med faciliteter og betaling lægger flere penge i byen. Tallene er tydelige.”
Relaterede artikler:
Endnu en kommune vil have styr på autocampere