En række indsatsområder skal medvirke til, at flere besøgende strømmer til i løbet af de næste år. Det er i hvert fald en af ambitionerne hos Den Gamle By, der netop har lagt ny kurs frem mod 2030.
Sidste år slog 568.275 gæster vejen forbi de brostensbelagte gader i Den Gamle By, men hvis det står til attraktionen med adresse i det centrale Aarhus, skal det antal hæves i løbet af de kommende fem år.
Den Gamle By har netop udarbejdet og præsenteret en ny strategi, hvori den kurs, der skal følges i resten af det igangværende årti, udstikkes. Heri fremhæves det, at 100.000 flere gæster i 2030 er et af de succeskriterier, som man vil navigere efter.
”Selvom Den Gamle By er ét af landets mest besøgte museer, så er der stadig et uforløst potentiale. For historien er kompleks og i evig bevægelse,” siger museumsdirektør Julie Rokkjær Birch.
Vil sikre økonomien og kommunikere mere
Den nye strategi har fået navnet ’Et fælles hjem til tiden’, og baggrunden for denne er, at Den Gamle By er blevet færdig med mange års nybyggeri,
I løbet af de senere år har man blandt andet opført et kvarter fra 2014 med lejligheder samt butikker såsom en Blockbuster, en 7-Eleven og et pizzeria, flere faste udstillinger, et underjordisk museum med Aarhus som omdrejningspunkt samt en ny hovedindgang.
At der nu er bundet sløjfe på byggerierne, betyder, at opgaven for museet har ændret sig.
Derfor vil man fremover koncentrere sig om flere strategiske områder. Den Gamle By vil nemlig både værne om fagligheden og forretningen for at bevare relevansens for gæster, turister og resten af samfundet, lyder det i strategien.
Heri fremgår det desuden, at man blandt andet vil styrke kommunikationsindsatsen, skabe et stærkere brand, øge det kommercielle fokus, sikre det økonomiske fundament, udvikle mere indhold og i højere grad tage samfundsansvar.
Det er på tide
Julie Rokkjær Birch forklarer, at man håber, at den nye retning vil hjælpe med at få flere besøgende også i de perioder, hvor der sædvanligvis ikke er så meget liv i og omkring de historiske bygninger.
”Tiden er inde til at give plads til nye perspektiver, målgrupper og samarbejder. Nu handler det om at puste endnu mere liv i rammerne hele året rundt.”
”Med strategien skitserer vi et modigt, inkluderende og økonomisk bevidst Den Gamle By. Ambitionen er at sætte en større samfundsmæssig dagsorden, skabe nyt indhold og være bæredygtig i mere end én forstand. ”
Strategien skal også gøre det muligt at tage livtag med nogle af de udfordringer, som museet har.
Det drejer sig blandt om et efterslæb på vedligehold og samlingsvaretagelse og opgaven med at omstille sig fra en driftsøkonomi og en organisation, der har været tilpasset de senere års store byggeprojekter.
Søger efter mening
Et af de centrale elementer i strategien bliver at lave og udkomme med nyt indhold til endnu flere. Det skyldes ifølge Julie Rokkjær Birch, at Den Gamle By ser et behov for større historiebevidsthed og for at koble nutidens store spørgsmål med fortidens svar.
”Vi står i en kompleks, digital og polariseret virkelighed, hvor der mere end nogensinde er brug for et fælles hjem som Den Gamle By. Teknologiske nybrud som AI, et fragmenteret mediebillede og geopolitisk uro får os til at søge efter mening, forståelse og fundament.”
”At være et fælles hjem til tiden er også at være nationalmuseum for fælles identitet. Vi udvider sendefladen og vil styrke museet som både det lokale mødested, nationale museum og det internationale fyrtårn, vi er.”
Relaterede artikler:
Den Gamle By måtte tackle særlige udfordringer